Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Nat i Caracas

Anmeldelse

Anmeldelse: Nat i Caracas

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Karina Sainz Borgo

Antal sider

231

Pris

249,95 kr,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Nøgtern og poetisk venezuelansk litteratur

Borgo trækker i denne roman på selvbiografiske elementer, hun er selv fra Caracas, bosiddende i Madrid og med en journalistisk baggrund. Hun beskriver et moderne Caracas i sammenbrud i en følelsesforladt poetisk form. Svulstige og højtidelige metaforer og sammenligninger (som vi kender i forvejen fra den latinamerikanske litteratur) blandet med et fravær af spændingsopbyggende greb og uden medlidenhed driver historien fremad. Motivet udspiller sig i Venezuelas ødelagte hovedstad, med nøgterne, kortfattede beskrivelser af bestialske måder man kan blive slået ihjel på, manglen på varer, sulten, volden og frygten. Samtidig oplever den kvindelige hovedperson en stor indre sorg over dem og det, hun mister, men uden den luksus at kunne sørge. Selv bogstaverne på graven røves i et land uden anstændighed. Hovedpersonen, Adalaida Falcóns, sorg over tabet af sin mor og det liv, de havde, er det følelsesmæssige omdrejningspunkt.

Personligt fandt jeg mest interesse i beskrivelserne af en hverdag i en verden af åbenlys vold, sortbørshandlen med kræftmedicin, hyperinflation og den allestedsnærværende uretfærdighed, samtidig med at man forsøger at passe sit arbejde og bevare en vis normalitet. Den højtide­lige brug af metaforer er ikke lige min stil, men andre vil sikkert nyde den mere og blive ført med af poesien. ­Tematikken er de ofringer, de uskyldige må bære i et sammenbrudt land, og de valg, de kommer til at leve med at have taget for at overleve.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater