Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Mystik

Anmeldelse

Anmeldelse: Mystik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Dorthe Enger

Antal sider

151

Pris

150 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Risiko: For ambitiøst!

“Gå lige ud af en bjergsti med 99 kurver”. (korancitat fra bogen)

Ud fra en position mellem essentialisme og socialkonstruktivisme gennemspiller bogen temaerne: mystik som fænomen, mystik som ritual og fortælling, mystik og kultur og mystik og videnskab. Centralt er fremstillingen af mystik som en dannelses- og helterejse vist ud fra fortællingerne om Siddhartas, Jesus’ og Muhammeds initiationer som religionsstiftere. Metoderne hertil tages fra Arnold van Genneps teori om overgangsriter og J. Campbells Jung-inspirerede litteraturteori, som den anvendes i hans bog The Hero with a Thousand Faces.

Det er altså de senere fortællinger om religionsstifternes initiationer, det drejer sig om, og ikke, hvad man kan finde af faktuelle begivenheder om disse, hvilket forfatteren også gør opmærksom på. Fortællingerne er naturligvis farvet af tid og sted, men ikke desto mindre rummer de universelle sandheder (arketyper) om livet og dets vilkår, ifølge forfatteren.

Bogen har mange teksteksempler fra mystikkens historie (præmodernitet, modernitet og postmodernitet) samt aktuelle interviews, som forfatteren selv har foretaget. Forfatteren giver en klar præsentation af, hvad hun vil med de enkeltes kapitlers emner, der er nyttige faktabokse, præcise arbejdsspørgsmål til analysemodeller til teksterne samt ordliste til bogens mange fremmedord.

Bogen giver mange eksempler, på hvordan forskellige kulturer og biografiske forhold kan have præget fremstillingerne af de mystiske oplevelser, men evidens for oplevelsernes indhold (vision, audition, monisme, ekstase med videre) er en anden sag, hvilket forfatteren også nævner. Hun har imidlertid store forhåbninger til de nyeste neurovidenskabelige teknikker, der kan måle forskellige hjernedeles aktiviteter under meditation, hvorved der opstår en synergi mellem indefra- og udefra-perspektivet.

Peter Bastian spurgte engang, hvor mange bites har kærligheden?

Der er ingen tvivl om, at emnet med dets store anvendelse i film i dag, som bogen også inddrager, vil have elevernes umiddelbare interesse. Men det er et ambitiøst projekt, forfatteren har for, med både mange og svære ting, og man kan frygte, at eleverne vil falde af allerede i de første sving! En mere enkel præsentation af mystikkens forskellige forekomster kunne have hjulpet dem videre.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater