Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Mikrobiologibogen

Anmeldelse

Anmeldelse: Mikrobiologibogen

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

Biologi og bioteknologi

Bogens forfatter(e)

Lone Als Egebo

Antal sider

156

Pris

230 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Høj faglighed og aktualitet

Lone Als Egebo er barslet med en bog om mikrobiologi: Mikrobiologibogen, som I godt kan glæde jer til at bruge. Den kan anskaffes både som almindelig bog og som e-bog. Målgruppen er elever på stx og htx med biologi A eller bioteknologi A.

Bogen er inddelt i ­tematiserede kapitler: Mikroorganismerne – en introduktion, Mikrobiologiske arbejdsmetoder, Tarmens mikrobielle liv, Når kroppen inficeres, Mikro­organismers rolle i natur og miljø samt Mikroorganismer og bioteknologi. Den dækker det mikrobiologiske kernestof rigeligt.

Den tematiske struktur falder helt i tråd med læreplanerne for de to fag. Opbygningen er klassisk lærebog med beskrivelser og forklaringer med tilhørende grafisk materiale. De enkelte kapitler kan læses selvstændigt og kan derfor nemt integreres i forskellige undervisningsforløb. Den lidt bredere målgruppe, end man ser i bøger rettet alene mod biologi, mærkes i form af en udbygget biokemisk tilgang og et øget fokus på metoder. Begge dele fungerer imidlertid fint i konteksten, og den enkelte underviser kan jo selv vægte stoffet, så det passer til elevernes fagvalg.

Teksten er på trods af en høj informationstæthed letlæst, og teksten understøttes af de mange og glimrende illustrationer, som letter elevernes forståelse af stoffet. Mikrobiologibogen er fagligt ajourført og desuden dejligt aktuel: Eksempelvis er både kabelbakterier, tarmfloraklassifikation og – selvfølgelig – SARS-CoV 2 kyndigt behandlet.

Der er til bogen tilknyttet en hjemmeside, som rummer en lille guldgrube af ekstra materiale, som ifølge forlaget løbende udbygges. I øjeblikket kan man finde 14 gennemarbejdede eksperimentelle vejledninger på siden. Desuden er der arbejdsspørgsmål til hvert kapitel samt forslag til yderligere læsning, alt sammen organiseret kapitelvis. Der er rigtig megen inspiration at hente, ­både for den nyere underviser og for de ­mere erfarne kolleger.

Tilrettelæggelse af undervisningen overlader Mikrobiologibogen fornuftigvis til den enkelte underviser, men den er en glimrende lærebog til emneområdet, som anbefales varmt til biologi A og bioteknologi A.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater