Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Matematikvejledning i gymnasiet – anvendelse af teori i praksis

Anmeldelse

Anmeldelse: Matematikvejledning i gymnasiet – anvendelse af teori i praksis

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Matematik

Bogens forfatter(e)

Mogens Niss og Uffe Thomas Jankvist

Antal sider

220

Pris

249 Kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Reflektorisk lærebog for alle

Mogens Niss og Uffe T. Jankvist har her i samarbejde med studerende fra Roskilde Universitets matematik­vejlederuddannelse skrevet en bog, der beskriver matematikdidaktiske erfaringer og indsigter fra deltageres projekter i det tredje og fjerde forløb på uddannelsen. Denne er den tredje i en serie, som samlet set forsøger at beskrive et bredt spektrum af træk ved ungdomsuddannelsernes matematiklæring, -vejledning og -­undervisning.

Bogen er opdelt i kapitler, hvor der fokuseres på forskellige problematikker i forbindelse med elevers vanskeligheder med at forstå den matematik, der gennemgås i gymnasiet.

Hovedidéen med bogen er, at man ved hjælp af en række matematik­didaktiske teorier, begrebsapparater og cases fra den daglige praksis forsøger at afdække og afhjælpe enkelte elevers vanskeligheder med matematik.  Ad den vej drages paralleller til de udfordringer, man som underviser har i faget i dagligdagen. I det første kapitel, “Da tallene forsvandt”, ser man på de udfordringer, eleverne kan have med mødet med gymnasiematematikkens store brug af konstanter, ubekendte og variabler. Senere i kapitlet “Udvikling af matematikforståelse med elevens egen logik”, hvor der ses nærmere på, hvordan nogle elever opfatter matematik som et fag, hvor der er en stor mængde usammenhængende huskeregler uden mening, og som skal læres at bruges rigtigt. Jeg nævner ikke disse to eksempler på kapitler, fordi de skiller sig specielt ud, men fordi de er gode eksempler på nogle af de didaktiske udfordringer, vi som matematiklærere står over for i vores hverdag. Jeg er overbevist om, at mange undervisere kan nikke genkendende til mange af de episoder, der tages udgangspunkt i.

Det er helt klar en lærebog, der henvender sig til alle matematik­lærere på ungdomsuddannelserne, fordi alle har prøvet at stå over for elever, hvor man fortvivlet har tænkt: “Hvorfor kan de ikke forstå det – det er jo logisk og ligetil’. Denne bog kan være med til at afdække nogle af de forhindringer, elever har, og giver undervisere en bedre bevidsthed om, at det at lære matematik ikke bare er et spørgsmål om at kunne regne den ud, men også, at vi som lærende mennesker ser forskelligt på, og har forskellige opfattelser af, de samme begreber.

Selvom det er en bog, der primært er rettet mod en specifik uddannelse, er det alligevel en bog, der kan læses som selvstudie, men jeg tror, at den for alvor får sin berettigelse, når de forskellige cases bliver debatteret og diskuteret i et fagligt forum.  En oplagt idé til næste gang en skole afholder en pædagogisk dag.

Jeg giver bogen fem ud af seks stjerner, fordi den har den effekt på læseren, som er bogens intention – den får læseren til at reflektere over undervisningen. Desværre virker det også, som om bogens forfattere er blevet grebet af den gode stemning og ikke har formået at få hold på den didaktiske analyse. Teorierne bliver vredet godt og grundigt igennem, og man kan derfor godt blive lidt træt som læser og bare nøjes med at skimme de sidste dele af kapitlerne, hvilket er en skam.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater