Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: La Provence au coeur

Anmeldelse

Anmeldelse: La Provence au coeur

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Fransk

Bogens forfatter(e)

Anna Elisabeth Kristensen og Monique Laidi-Chabaud

Pris

156 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Kort, men vellavet og smuk læsebog

Lækkert materiale om Provence, som hedder La Provence au cœur: Une rencontre franco-danoise dans un lycée à Arles. Titlen siger det fint: Denne lærebog handler om en dansk pige, som tager et års gymnasieophold i Sydfrankrig for at lære det franske sprog og møde befolkningen og lære dens kultur at kende. På gymnasiet får hun en lokal veninde, der er barnebarn af en verdenskendt maler.

Bogen kan anvendes i franskundervisningen på alle niveauer, eksempelvis i forbindelse med temaerne unge og venskab, franske malere, Provence og kulturmøde mellem Frankrig og Danmark. Bogen i sig selv er æstetisk smuk og meget indbydende at læse med en række smukke billeder i farver, der hæver læseoplevelsen og gør materialet meget attraktivt for målgruppen, hvilket er vigtigt, ikke mindst i fransk, som ikke altid er et lige nemt fag at gå i krig med for de unge (med hensyn til tekster). Bogen er desuden kort (80 sider) med overkommelige og velproportionerede tekststykker – den kan læses på en måneds tid.

Teksten er sat med forholdsvis små bogstaver, men er ingenlunde ulæsbar. Gloserne skal man dog gå online for at finde. Der ville jeg nok have foretrukket, at de var i bogen. Dette leder mig til at nævne, at der findes en hjemmeside til bogen, hvor der også er spørgsmål til teksten og andet godt. Således er lærebogen mere en læsebog.

Sproget er smukt og varieret og har format – med en fin bredde i vokabularium og udtryk og brug af adverbialled, eksempelvis: à l’aide de, dès son arrivée à Arles, des volets claquants, un établissement scolaire, avec grand soulagement, à sa grande surprise, vers la fin de l’année scolaire, passer le baccalauréat, à l’improviste. Alt i alt en magnifique læsebog med lækkert layout, som serverer fransk på en indbydende måde med et emne, der sine dubio er attraktivt for målgruppen. Bogen giver et indblik i livet i Frankrig og er befordrende for et spændende kulturmøde – ikke kun mellem den danske pige, Anna, under hendes ophold i Arles – men også mellem læser (elev) og materiale. Smukt arbejde, formidling i top.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater