Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Islands litterære mirakel

Anmeldelse

Anmeldelse: Islands litterære mirakel

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Informations Forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Erik Skyum Nielsen

Antal sider

250

Pris

250 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forvirrende struktur, interessant emne

Min viden om islandske forfattere og litteratur var meget lille, og den er desværre ikke meget større efter læsning af Islands litterære mirakel. Strukturen bærer præg af at være en samling af en tematisk artikelserie, og opsætningen minder mig om en letlæsningsbog til 6. klasse med sine store bogstaver og linjeafstand. Indholdet er dog for viderekomne. Det er en fordel at vide lidt om islandsk litteratur og kunst for at kunne følge med i anekdoterne, navnehenvisningerne og andre selvfølgeligheder om islandsk kultur, og måske derfor havde jeg svært ved at blive fanget og lade de mange informationer og fortællinger sætte sig fast til noget brugbart efter læsningen. At have islandske vers, anekdoter og en ikkekronologisk form betyder, at læseren helst skal læse for at nyde de gode historier og ikke nødvendigvis hurtigt blive klog på de enkelte forfattere eller genrer. 23 afsnit ses i indledningen alle med en anekdotisk titel, men desværre ikke den opklarende undertitel, som ses inde i kapitlet. Hvis jeg vil vide noget om en bestemt genre, tidsperiode eller en bestemt forfatter, skal jeg derfor bladre igennem bogen og kan være heldig at finde afsnittet den vej. Undtagelsen er afsnit 21, der hedder Stærke Kvinder og ikke overraskende omtaler (fire) kvinders udgivelser. Der skiftes mellem store linjer og meget detaljerede nedslag i et system, jeg ikke helt kan regne ud. Den virker derfor mest oplagt at læse med et åbent sind og god tid som passager til fortællingerne for at blive klogere på islandsk historiske og samtidige litteratur.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater