Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ambitionen er god!

Anmeldelse

Ambitionen er god!

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Martin A. Husted

Antal sider

244

Pris

250,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Allerede i titlen kan man mærke en lyst til at gå nye veje, for globalisering, det er vel noget, vi forbinder med vores egen samtid? Imidlertid mener forfatteren, at der finder en globalisering sted i perioden 1850-1914, men bogen bruger ikke megen energi på at ændre vores normale opfattelse af perioden som præget af den industrielle revolution, økonomisk vækst og multipolære magtrelationer. Normalt omtales perioden i øvrigt som globaliseringens anden fase, så på mange måder sparker forfatteren åbne døre ind. Bogens fokus ligger på: ”De politiske, økonomiske og sociale udviklingslinjer, der gjorde sig gældende i Storbritannien, Japan, Tyskland, USA og Rusland.”  Og det er det nye ved denne i øvrigt meget velskrevne bog, nemlig den komparative tilgang, og jeg er helt enig med forfatteren, når han skriver, at en mere metodisk tilgang til historien ofte medfører mere kvalificerede problemformuleringer.

Bogen er bygget op over de fem landes udviklingslinjer, men opdelt i afsnit, så man kan indsnævre fokus til for eksempel at sammenligne Storbritanniens og Tysklands historiske forudsætninger som politisk stormagt. Eller overveje, hvorfor USA’s industrielle revolution kommer før Ruslands. Det komparative greb rejser umiddelbart en lang række elementært spændende spørgsmål, og til at kvalificere undersøgelserne benytter forfatteren sig af to modeller fra samfundsvidenskaben: most different design og most similar design. Modellerne giver rigtig god mening, men samtidig kræves det, at eleven er i stand til at opstille væsentlige parametre, når ikke blot forskelle og ligheder skal findes. Det gælder jo om at reflektere over årsagerne til udviklingslinjerne. Her mangler bogen nogle flere konkrete eksempler, for hvordan lærer man ellers at opstille de relevante parametre? Men den vinder ved nogle gode opgaveformuleringer, som viser vejen.

Problemet med den komparative metode er en lang række gentagelser, for sjovt nok er konsekvenserne ofte de samme, når de forskellige landes mudrede landeveje erstattes med et velfungerende jernbanenet. Det komparative studie risikerer også at sætte en parentes om fortid og fremtid, og her savner man virkelig den inddragelse af historiesyn, som forfatteren lover i indledningen, og som ville have løftet sammenligningen af antallet af fabrikker, skibstonnage og urbanisering fra et redegørende/analytisk til et vurderende/diskuterende niveau. I – forhåbentlig – andet oplag kunne man overveje at skære et-to lande ud og i stedet stramme op på det metodiske og inddrage et kildemateriale, som lægger op til diskussioner på et højere taksonomisk niveau. Ambitionen er god!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater