Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Afro-caribisk religion – Rastafari, vodou og maronernes religion

Anmeldelse

Afro-caribisk religion – Rastafari, vodou og maronernes religion

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Anders Nielstrup, Christian Vollmond og Sara Møldrup Thejls

Antal sider

217

Pris

220 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Nyt spændende materiale til fagets B- og C-niveau

På øerne i Det Caribiske Hav samt Sydamerikas kystland findes en synkretistisk religionsform, der består af elementer fra de slavegjorte vestafrikaneres oprindelige religioner og kristendom i et forskelligt ‘mængdeforhold’, kunne man sige.

Bogen beskriver her: Maronernes religion i den sydamerikanske stat Surinam, en isoleret religion, hvor afrikansk religion stadigvæk er meget fremtrædende. Vodou-religionen på Haiti, der har kristne elementer med i den oprindelige religion, samt rastafari på Jamaica, hvor de bibelske myter om den kommende messias er helt centrale.

Ud over religionsfænomenologien anvender bogen to sociologiske metoder på sit materiale. Strukturfunktionalisme, hvor religionens rolle kort sagt søger at løse og udjævne interne konflikter i samfundet og dermed fastholde fællesskabet. Og konfliktteorien, hvor antagonistiske positioner inden for en religion markeres, men også i religionens forhold til omverdenen. Der vises her et kontinuum fra en udpræget fællesskabsstiftende religionsform til rastafariernes mere konfliktbaserede religionsform.

Som undervisningsmateriale er kapitlerne om maronernes religion og vodou-religionen betydelig mere krævende end behandlingen af rastafari, og det skyldes ikke mindst det kildemateriale, der er til rådighed for de tre religioner. Til de to første religioner har man primært antropologers nedskrivning af myter og fortællinger samt faglige redegørelser for disse religioner. Det er meget tæt læsning, men bogen søger ved blandt andet grafiske modeller for de ofte meget komplicerede relationer mellem de mange personer og aktører (og hvordan mon disse navne egentlig udtales?), der indgår i fortællingerne, samt arbejdsspørgsmål at gøre materialet tilgængeligt for læseren. Disse kapitler og især maronernes religion hører hjemme på fagets B-niveau.

Kapitlet om rastafari vil være velegnet til fagets C-niveau. Religionen opstod i 1930’erne, og her er der et lettere tilgængeligt og mere alsidigt materiale at tage af. Fokus er på bevægelsens historie og dens politiske og millenaristiske engagement – og her vil et samspil med andre fag og ikke mindst musik være helt oplagt.

Bogen er meget anbefalet.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater