Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ærkedansker perkerdansker

Anmeldelse

Ærkedansker perkerdansker

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus, 2. udgave

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Morten Hansen Thorndal

Antal sider

160

Pris

143,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I skrivende øjeblik arbejder regeringen på sit ghettoudspil. Socialdemokratiet vil lave asylcentre et sted i Afrika. Et hovedtema i valgkampen op til næste folketingsvalg bliver med al sandsynlighed migration. Med andre ord god timing for en temabog som denne.

Ærkedansker perkerdansker kommer rundt om alle relevante aspekter af temaet og er et oplagt valg, når der grundigt skal behandles integration i samfundsfagsundervisningen. Bogen er struktureret i tre dele: politiske, sociologiske og økonomiske aspekter af integrationsprocessen. Typisk har forfatteren, Morten Hansen Thorndal, taget fat i de tre discipliners normale emner og så knyttet dem til den aktuelle integrationsproblematik. I politikkapitlet betyder det fokus på integrationens vælgermæssige skillelinjer, på værdipolitiske modsætninger, på indvandrere og efterkommere som demokratiske medborgere, på de forskellige partiers holdninger til integrationen og endelig diskurs­analyse af partiernes holdninger.

Sociologisk behandles emner som identitetsdannelse hos indvandrerne, årsager til kulturkonflikterne og radikaliseringen hos nogle indvandrere.

Økonomiske aspekter af indvandringen er emner som tilknytningen til det danske arbejdsmarked, indvandrere som økonomisk byrde, forskelle i uddannelse og kulturforskelle på det danske arbejdsmarked.

Det kan undre lidt, hvorfor de politiske aspekter af indvandringen behandles før sociologien og økonomien. Undertegnede ville have foretrukket at sætte sociologien og økonomien ”på plads” først og så herefter analysere de politiske uenigheder som følge heraf.

Men tilbage står indtrykket af en grundigt gennemarbejdet bog, hvis indhold, tekstbokse og arbejdsopgaver lægger op til gode analyser og diskussioner.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater