Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

ABCbox – et læringsspil i kemi

Anmeldelse

ABCbox – et læringsspil i kemi

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

ABCbox

Fag

Kemi

Bogens forfatter(e)

Mette Malmquist

Pris

108,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

ABCbox – kemi er et sæt med tre forskellige kasser med flashkort til henholdsvis A-, B-, og C-niveau i kemi. Den medfølgende beskrivelse fortæller, at kortene er tænkt som supplement til de almindelige lærebogssystemer, og at de kan anvendes som eksempelvis en opstartsøvelse, mens der eventuelt noteres fravær i begyndelsen af en lektion.

Kortene i C-niveau dækker over emnerne atomer, ioner, stofklasser, syrer og baser, laboratorieudstyr, dekadiske præfikser, det græske talsystem, alkaner og mængdeberegning.

B-niveaukortene indeholder en supplering til nogle af C-niveauemnerne og en række nye emner, der dækker over enzymkinetik, termodynamik, chromatografi, reaktionskinetik og spektroskopi.

A-niveaukortene indeholder derudover NMR, IR, spektrofotometri, bindinger, orbitaler, pH-beregninger og ligevægt.

Kasserne er desværre ikke indbyrdes uafhængige, og B-niveaukassen indeholder eksempelvis ikke ret mange kort. For at dække det obligatoriske stof på B-niveau er det dermed nødvendigt at blande kortene fra de tre niveauer af ABCboxe, og man kan derfor ikke nøjes med blot at tage B-niveaukassen med til eleverne.

I beskrivelsen af ABCbox fra forhandleren lægges der op til, at hver elev har sin egen kasse med flashkort, og at eleven placerer kortene på forskellige måder i kassen, alt efter om eleven mestrer kortets indhold eller ej. Det bliver på denne måde væsentligt, at den enkelte kasse med kort følger den enkelte elev. Dette er umiddelbart en dyr løsning eftersom hver enkelt ABCbox koster op til 160 kroner i indkøb – vel at mærke ved køb af minimum ni kasser. Muligheden for at anvende kasserne på en anden måde i undervisningen er dog god. For eksempel kan de med fordel benyttes i mindre elevgrupper i forskellige faglige sammenhænge – det være sig som spil a la tegn og gæt, som en del af en CL-øvelse såsom quiz og byt eller til repetition inden en eksamen.

Hvis man vil have en nærmere ide om, hvad kortene kan bruges til, er det muligt at bestille et gratis eksemplar hjem til skolen på ABCbox’ hjemmeside www.abcbox.dk, hvilket jeg stærkt anbefaler, at man gør.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater