Design
Titel: 20 Designprincipper?
Forfatter: Ian Wisler-Poulsen?
Forlag: Grafisk Litteratur?Pris: 220 kroner, 144 sider?
Vurdering og anmeldelse: Gunnar Bay??*****
Kort – og rigtig god!?
Nærværende bog er forfattet af en erfaren underviser, som med denne baggrund præcis ved, hvad det drejer sig om. Denne bog har alt det, som vi mere eller mindre godt ved. Alt det, som vi har en intuitiv fornemmelse for – samlet i 20 letforståelige principper i lige så mange afsnit. De kan læses i tilfældig orden ud fra den konkrete situation, som man befinder sig i. ??Designprincip #19 omhandler æstetik og brugbarhed. I klar opsætning indføres læseren i problemstilling og konklusion. Der henvises tillige til de tilsvarende engelske begreber (ikke uvæsentligt i den globale verden, der venter forude for den vordende grafiker). Brugbarhed er således usability. Med denne overordnede indføring på plads følger uddybningen af designprincippet med eksempler fra den virkelige verden om brugbarhed og æstetik – Phillippe Starcks citronpresser, næsekirurgiske annoncer, Ferrari-website, med videre. Eksemplerne svarer til den indledende konklusion: Æstetikken fremhæver og understreger kvaliteten og troværdigheden i produkterne. Designprincippet 80/20 står for det af forfatterens skrevne faktum, at "størstedelen af de opgaver, som et system udfører, kommer fra mindstedelen af systemet" – hvilket eksemplificeres ved hjemmesiders opbygning. ??Bogens 20 designprincipper: Billeder, Det gyldne Snit, Farver, Hierarki, Luft, med flere er alle tilsvarende logisk opbygget og er derfor lettilgængelige og forståelige. Bogen indeholder desuden 6 øvelser, som er ganske enkle, men effektive. Det skal sluttelig nævnes, at der er register og kilder med reference til bogens afsnit samt figurhenvisninger.??Alt i alt en fin lille bog.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode