Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

20 Designprincipper

Anmeldelse

20 Designprincipper

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Design

 

Titel: 20 Designprincipper?

 

 

Forfatter: Ian Wisler-Poulsen?

 

 

Forlag: Grafisk Litteratur?Pris: 220 kroner, 144 sider?

 

 

Vurdering og anmeldelse: Gunnar Bay??*****

 

 

Kort – og rigtig god!?

 

 

Nærværende bog er forfattet af en erfaren underviser, som med denne baggrund præcis ved, hvad det drejer sig om. Denne bog har alt det, som vi mere eller mindre godt ved. Alt det, som vi har en intuitiv fornemmelse for – samlet i 20 letforståelige principper i lige så mange afsnit. De kan læses i tilfældig orden ud fra den konkrete situation, som man befinder sig i. ??Designprincip #19 omhandler æstetik og brugbarhed. I klar opsætning indføres læseren i problemstilling og konklusion. Der henvises tillige til de tilsvarende engelske begreber (ikke uvæsentligt i den globale verden, der venter forude for den vordende grafiker). Brugbarhed er således usability. Med denne overordnede indføring på plads følger uddybningen af designprincippet med eksempler fra den virkelige verden om brugbarhed og æstetik – Phillippe Starcks citronpresser, næsekirurgiske annoncer, Ferrari-website, med videre. Eksemplerne svarer til den indledende konklusion: Æstetikken fremhæver og understreger kvaliteten og troværdigheden i produkterne. Designprincippet 80/20 står for det af forfatterens skrevne faktum, at "størstedelen af de opgaver, som et system udfører, kommer fra mindstedelen af systemet" – hvilket eksemplificeres ved hjemmesiders opbygning. ??Bogens 20 designprincipper: Billeder, Det gyldne Snit, Farver, Hierarki, Luft, med flere er alle tilsvarende logisk opbygget og er derfor lettilgængelige og forståelige. Bogen indeholder desuden 6 øvelser, som er ganske enkle, men effektive. Det skal sluttelig nævnes, at der er register og kilder med reference til bogens afsnit samt figurhenvisninger.??Alt i alt en fin lille bog.

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater