Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Folketingsvalg 2022 Løn OK 21 Overenskomst
IMG_0248.jpeg

Akademikersolidaritet i regeringsdannelsernes tid

1. december 2022
Skrevet af_
Anders Kristian Bærholm Frikke

I skrivende stund har regeringsforhandlingerne efter novembervalget stået på i en måned. Måske opstår der ”kærlighed i koleraens tid”? Meget tyder i hvert fald på, at vi for første gang i et halvt århundrede får en flertalsregering ind over midten. Jeg spår en sådan regering en forholdsvis kort levetid, men handlekraften vil forventeligt være markant i den korte tid, øvelsen står på. Umiddelbart er det positivt for Danmark, hvis man kan skabe nationale kompromisser på centrale dagsordner som klimapolitik, demografi og sundhedsvæsen. Spørgsmålet er imidlertid også, hvad prisen bliver, og hvem der skal betale.

Og her må jeg sige, at jeg på undervisersektorens vegne aner mørke skyer i horisonten. Som så ofte før vil man sikkert pege på de unge (få vælgere) og offentlige akademikere (privilegerede), som dem, der må vise samfundssind og yde til fællesskabet. Det er en trist udvikling, som vi med alle midler må kæmpe imod, men det siger sig selv, at det ikke er en kamp, som GL kan eller skal kæmpe alene. Heldigvis står vi i Akademikerne (AC) skulder ved skulder med en halv million andre akademikere på det danske arbejdsmarked – præster, psykologer, økonomer, jordemødre, ingeniører og mange flere. Dyrkelsen af akademikersolidariteten i AC-samarbejdet er en vigtig nøgle til at opnå resultater i denne svære fase – også for GL’s medlemmer.

Det er vanskeligt direkte at påvirke de konkrete regeringsforhandlinger, men vi skal prøve, og særligt to fronter kræver akut opmærksomhed.

Den første og vigtigste og frontlinje handler om vores uddannelsessystem – for det er bestemt ikke alle potentielle regeringspartier, der er enige i, at uddannelse og viden er nøglen til Danmarks fremtid. Kampen foregår på flere niveauer i den offentlige debat – folkeskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Mange politikere taler om uddannelsessnobberi og mener, at for mange går i gymnasiet. Så ”uddan jer mindre, og lad være med at dobbeltuddanne dig, der er nemlig ingen plads til tvivl og fejlvalg”, synes svaret til de unge at være.

Det er vores opgave at gøre opmærksom på, at uddannelse og almen dannelse ikke bare er en økonomisk gevinst for samfundet, men også giver livskvalitet og styrker den demokratiske debat.

I ”Danmark kan mere III”, hvilket formentlig i et eller andet omfang er en del af regeringsforhandlingerne foreslås det at halvere kandidatuddannelserne for humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser. Det skal vi bekæmpe. Det er i mine øjne det dummeste uddannelsespolitiske forslag siden Folkeskolereformen fra 2013.

Man spiller hasard med Danmark som videnssamfund og med Danmarks konkurrenceevne i en global verden. En halvering af studietiden på kandidaten vil gøre de nyuddannede dårligere rustede til arbejdsmarkedet og ikke mindst gymnasielærerjobbet. Har man kun et år til at blive kandidat, går det både ud over mulighederne for praktik, studierelevant arbejde eller udlandsophold. Det vil gå ud over både uddannelseskvaliteten og de studerendes trivsel. Og hele denne øvelse handler formentlig bare om at spare nogle håndører på de unges SU – det er faktisk en skændsel!

Selvom vi i hjertet er solidariske med de laverelønnede grupper på arbejdsmarkedet, ser jeg det ikke som GL’s mandat at arbejde for, at eksempelvis sygeplejersker sættes op i løn på bekostning af gymnasielærerne.
Anders Kristian Bærholm Frikke, næstformand
Gymnasieskolernes Lærerforening

Den anden store kamp for akademikerne, som også udkæmpes i forbindelse med regeringsforhandlingerne i øjeblikket, handler om løn og ulighed i lønninger. Og det handler i forlængelse heraf også om debatten mellem kolde og varme hænder på arbejdsmarkedet. Her er vi nødt til at insistere på at nuancere det meget ensidige billede af skurke og helte, som ofte tegnes i medierne.

Vi akademikere er arbejdsmarkedets udskældte kolde hænder. Vi spilder alles tid, og vi er alt for dyre i løn. Ved at skære det akademiske lag fra, løser vi fremtidens udfordringer, synes mottoet at være.

Sandheden er imidlertid meget mere nuanceret. Et kig i kommunernes og regionernes løndatabase viser, at akademikere samlet set udgør ca. 7,5% af de 476.000 ansatte i kommunerne. Kigger man på det samlede sundhedsområde i regionerne, udgør gruppen ”Djøfere” blot 1,6% af de 133.000 ansatte.

Jeg er bestemt solidarisk med sygeplejersker og andre sundhedsansatte, når de stiller lønkrav for et hårdt og nedslidende arbejde med evige sparerunder. Men vi er også nødt til – med åbne øjne – at gøre os det klart, at når politikerne i valgkampen konkurrerer om at overbyde hinanden i lønløfter til bestemte grupper, så undergraver man den danske models principper om apolitiske lønforhandlinger mellem overenskomsternes parter. Og samtidig er der heller ingen tvivl om, hvem mange politikere mener, der skal betale gildet. Det bliver især os akademikere – både indirekte via reguleringsordningen og helt konkret i de kommende OK-forhandlinger. Og vi gymnasielærere, der i forhold til visse andre akademikergrupper er lidt dårligere til at hive lokalløn hjem i den månedlige lønningspose, risikerer at komme til at betale dobbelt-op.

Samtidig ved vi, at lønforskellen mellem privatansatte og offentligt ansatte akademikere øges år for år. Pt. får offentligt ansatte ingeniører og økonomer i gennemsnit ca. 20% mindre i løn end deres privatansatte kolleger (gennemsnitlig timeløn). Det offentlige akademikerarbejdsmarked er altså i lighed med andre grupper på arbejdsmarkedet også underlagt et markant, men overset lønpres.

Det er altså fuldstændig afgørende, at vi finder nogle balancer her, og selvom vi i hjertet er solidariske med de laverelønnede grupper på arbejdsmarkedet, ser jeg det ikke som GL’s mandat at arbejde for, at eksempelvis sygeplejersker sættes op i løn på bekostning af gymnasielærerne. Husk også, at vi ved de to foregående overenskomstforhandlinger allerede har omfordelt løn fra akademikergrupperne.

Dette skal ses i lyset af, at vi kommer til at kæmpe for markante resultater til OK24. Konjunkturerne gør bare, at vi primært kommer til at diskutere løn, og om vi kan sikre reallønnen for medlemmerne. Så vidt så godt, men i GL vil vi selvfølgelig ikke nøjes med at tale løn – slet ikke. Vi skal også kæmpe for arbejdsmiljøet på gymnasierne. Det kunne eksempelvis være kloge justeringer i aftalen fra OK21 på arbejdstid, seniorordninger, partsprojekter om psykisk arbejdsmiljø m.v. Der er altså håb og muligheder, men også hårdt arbejde i vente.

Jeg er imidlertid optimist, for vi er stærke som akademikere. Vi er nu over 500.000 medlemmer i AC, og tallet er stigende – hvor FH-organisationerne (Fagbevægelsens Hovedorganisation) taber medlemmer. Samtidig er vi i AC i modsætning til FH partipolitisk 100% neutrale. Det er et af vores stærkeste våben. En hovedorganisation og en hovedbestyrelse skal kunne tale med alle politikere i Danmark, og partierne må aldrig få det indtryk, at vi er i lommen på bestemte interesser.

Jeg følger stadig med lige dele gru og spænding de fortsatte regeringsforhandlinger.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • CV-foto-2025.jpg
    Debat

    Den forbandede sommerferie

  • Morten-Henriksen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hvorfor GL?

  • Christian-Mortensen_liste3.jpg
    Debat

    Superflexdage: En nødvendig håndsrækning til gymnasielærere

  • Gitte-Husted-Madsen-billede-.jpg
    Debat

    Arbejdet bærer ikke lønnen i sig selv

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Fokus på erhvervsgymnasierne

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater