Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Digitalisering It i undervisning It-forbud Kunstig intelligens Snyd
C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234

AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

23. marts 2023
Skrevet af_
Tammi Elisia Lyngaa

Jeg er overbevist om, at uddannelse er nøglen til succes, og det er uddannelsernes ansvar at udstyre vores unge med den viden og de værktøjer, de skal bruge for at få succes i en verden i hastig forandring. I nutidens digitale tidsalder er kunstig intelligens et sådant værktøj, der kan hjælpe eleverne med at lære mere effektivt. 

Desværre frygter mange undervisere og uddannelsesinstitutioner AI, og ser det som et værktøj til snyd frem for et læremiddel. Det er dog vigtigt at forstå, at AI kan være et utroligt kraftfuldt værktøj til læring og kan hjælpe eleverne med at udvikle kritiske tænkeevner, forstå komplekse begreber og træffe informerede beslutninger. AI har således potentialet til at revolutionere måden hvorpå, vi lærer, og kan give eleverne personlige og adaptive læringsoplevelser. Det er ikke en erstatning for menneskelig intelligens, men snarere et værktøj, der kan forbedre den.

Som underviser bør man fokusere på at lære eleverne, hvordan man bruger kunstig intelligens som et læringsværktøj frem for at frygte det. Vi kan lære dem, hvordan de bruger AI til at undersøge, analysere og evaluere information, og hvordan de bruger AI til at forbedre deres kritiske tænkning og problemløsningsevner. Dette gør sig eksempelvis gældende for den AI baserede chatbot, Chat GPT.

Desuden bør vi også lære vores elever om de etiske implikationer af AI, og hvordan det kan bruges på godt og ondt. Ved at lære vores elever om ansvarlig brug af kunstig intelligens, kan vi hjælpe dem med at blive ansvarlige og etiske brugere af teknologi i stedet for at frygte den.

Uddannelserne bør opmuntre vores unge til at tage nye teknologier til sig og bruge dem til læringsformål. 
Tammi Elisia Lyngaa
Cand.IT-studerende og fritvalgt i Politisk Udvalg i Venstres Ungdom

Uddannelserne bør opmuntre vores unge til at tage nye teknologier til sig og bruge dem til læringsformål. De bør omfavne potentialet i AI som et værktøj til at lære og udstyre vores unge med den viden og de færdigheder, de har brug for for at bruge det effektivt, ansvarligt og etisk korrekt for at maksimere deres læringspotentiale. Ved at gøre det kan vi forberede dem på succes i fremtiden og hjælpe dem med at blive ansvarlige og etiske brugere af teknologi.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 8891e55e-890e-4416-b9ec-c89086cc2fc1.jpg
    Debat

    En gamechanger

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • 545F8FE3-176E-478D-9834-3E6191582E72-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI i studievejledning: En kritisk analyse af Alex Ahrendtsens forslag

  • 307284893_1264881557643755_8072268791170888879_n.jpg
    Debat

    Chatbottens frisættende potentiale

  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater