Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation
  • Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Digitalisering It i undervisning It-forbud Kunstig intelligens Snyd
C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234

AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

23. marts 2023
Skrevet af_
Tammi Elisia Lyngaa

Jeg er overbevist om, at uddannelse er nøglen til succes, og det er uddannelsernes ansvar at udstyre vores unge med den viden og de værktøjer, de skal bruge for at få succes i en verden i hastig forandring. I nutidens digitale tidsalder er kunstig intelligens et sådant værktøj, der kan hjælpe eleverne med at lære mere effektivt. 

Desværre frygter mange undervisere og uddannelsesinstitutioner AI, og ser det som et værktøj til snyd frem for et læremiddel. Det er dog vigtigt at forstå, at AI kan være et utroligt kraftfuldt værktøj til læring og kan hjælpe eleverne med at udvikle kritiske tænkeevner, forstå komplekse begreber og træffe informerede beslutninger. AI har således potentialet til at revolutionere måden hvorpå, vi lærer, og kan give eleverne personlige og adaptive læringsoplevelser. Det er ikke en erstatning for menneskelig intelligens, men snarere et værktøj, der kan forbedre den.

Som underviser bør man fokusere på at lære eleverne, hvordan man bruger kunstig intelligens som et læringsværktøj frem for at frygte det. Vi kan lære dem, hvordan de bruger AI til at undersøge, analysere og evaluere information, og hvordan de bruger AI til at forbedre deres kritiske tænkning og problemløsningsevner. Dette gør sig eksempelvis gældende for den AI baserede chatbot, Chat GPT.

Desuden bør vi også lære vores elever om de etiske implikationer af AI, og hvordan det kan bruges på godt og ondt. Ved at lære vores elever om ansvarlig brug af kunstig intelligens, kan vi hjælpe dem med at blive ansvarlige og etiske brugere af teknologi i stedet for at frygte den.

Uddannelserne bør opmuntre vores unge til at tage nye teknologier til sig og bruge dem til læringsformål. 
Tammi Elisia Lyngaa
Cand.IT-studerende og fritvalgt i Politisk Udvalg i Venstres Ungdom

Uddannelserne bør opmuntre vores unge til at tage nye teknologier til sig og bruge dem til læringsformål. De bør omfavne potentialet i AI som et værktøj til at lære og udstyre vores unge med den viden og de færdigheder, de har brug for for at bruge det effektivt, ansvarligt og etisk korrekt for at maksimere deres læringspotentiale. Ved at gøre det kan vi forberede dem på succes i fremtiden og hjælpe dem med at blive ansvarlige og etiske brugere af teknologi.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Blog

    5 ideer til at minimere snyd med AI

  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Bliver skriftligheden sat ud af spil?

  • Blogger-Kim-M-Christensen-beskaaret-2023-aspect-ratio-348-234
    Blog

    ChatGPT er ikke så farlig endda…

  • Morten-Henriksen-1-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    ChatGPT-problematikken: Fjern det skriftlige standpunkt fra karaktergennemsnittet

  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater