Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress
  • Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Eksamen Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning Gymnasiereform 2016 Matematik Matematik B
Julian Tosev sorthvid

Åbent brev om matematik i gymnasiet

27. juni 2019
Skrevet af_
Julian Bybeck Tosev

Dette er et åbent brev til uddannelsespolitiske ordførere, matematiklærerforeningen og fagkonsulenten i matematik for STX og HF.

I forbindelse med gymnasiereformen fra 2017 valgte man at ændre flere ting i lærerplanerne i matematik, hvilket har haft negative konsekvenser i undervisningen. Det største problem er mængden af emner, som eleverne skal gennem på alt for kort tid. Inden for hvert emne er der desuden en alt for stor detailstyring, som dikteres gennem vejledningen. Man bliver som matematiklærer nødt til at gennemgå en masse mere eller mindre relevante begreber, fordi de kan være en del af den skriftlige eksamen. Konsekvensen bliver, at man skøjter overfladisk over emner og begreber.

Et andet problem er computerens centrale rolle i matematikundervisningen. Computerprogrammer kan løse alle opgaver i gymnasiet, uden at man behøver at vide noget om matematik. Man bruger alt for meget tid på at undervise eleverne i computerbrug, som ikke har meget med matematik at gøre. Man bliver indirekte tvunget til at undervise i computerbrug, for hvis mine elever ikke lærer de smarte kommandoer i matematikprogrammet, så er de dårligere stillet ved den skriftlige eksamen, hvor alle andre elever i landet kan bruge smarte kommandoer til at løse opgaverne hurtigt.

Det er desuden problematisk, at man år efter år ændrer oversættelsesskalaen, ved blot at tilpasse skalaen til elevernes niveau. Man nedbryder vores karaktersystem, hvis vi ikke har en fælles forståelse for, hvad f.eks. et 4-tal betyder. Man bør erkende, at matematikfagligheden i gymnasiet er faldende, og ikke forsøge at skjule dette ved at fifle med oversættelsesskalaen hvert år.

Mange matematiklærere er frustrerede over udviklingen i matematik i gymnasiet, men fra matematiklærerforeningen og fagkonsulenten hører man ikke samme bekymring. For et år siden skrev matematiklærerforeningen følgende i et brev til alle medlemmer (16. april 2018): ”… har vi arbejdet for stærkere faglige krav og mulighed for større faglig dybde i de enkelte emner. Det har vi fået med reformen.”

Vi har startet en underskriftsindsamling, med et mål at få revideret lærerplanerne. Der er i dag over 400 underskrifter. Se underskriftsindsamlingen her:
https://www.skrivunder.net/revider_lareplaner_for_matematik_pa_stx_og_hf

Vi vil meget gerne høre matematiklærerforeningens, fagkonsulentens og de uddannelsespolitiske ordføreres holdning til følgende spørgsmål:
1) Er der stoftrængsel i matematik i gymnasiet?
2) Fylder computeren for meget i undervisningen og ved eksamen?
3) Er det holdbart at justere oversættelsesskalaen år efter år?
4) Har vi overhovedet et problem med matematikfagligheden i gymnasiet?

Venlig hilsen
Alle matematiklærere som har deltaget i underskriftsindsamlingen

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Trist elev matematik shutterstock_1064580197
    Uddannelsespolitik Undervisning

    En tredjedel af stx-elever står til at dumpe matematik

  • matematik1
    Undervisning

    Matematiklærere uenige om omfanget af nye læreplaner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater