Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning Gymnasiereform 2016 Matematik Matematik B
Julian Tosev sorthvid

Åbent brev om matematik i gymnasiet

27. juni 2019
Skrevet af_
Julian Bybeck Tosev

Dette er et åbent brev til uddannelsespolitiske ordførere, matematiklærerforeningen og fagkonsulenten i matematik for STX og HF.

I forbindelse med gymnasiereformen fra 2017 valgte man at ændre flere ting i lærerplanerne i matematik, hvilket har haft negative konsekvenser i undervisningen. Det største problem er mængden af emner, som eleverne skal gennem på alt for kort tid. Inden for hvert emne er der desuden en alt for stor detailstyring, som dikteres gennem vejledningen. Man bliver som matematiklærer nødt til at gennemgå en masse mere eller mindre relevante begreber, fordi de kan være en del af den skriftlige eksamen. Konsekvensen bliver, at man skøjter overfladisk over emner og begreber.

Et andet problem er computerens centrale rolle i matematikundervisningen. Computerprogrammer kan løse alle opgaver i gymnasiet, uden at man behøver at vide noget om matematik. Man bruger alt for meget tid på at undervise eleverne i computerbrug, som ikke har meget med matematik at gøre. Man bliver indirekte tvunget til at undervise i computerbrug, for hvis mine elever ikke lærer de smarte kommandoer i matematikprogrammet, så er de dårligere stillet ved den skriftlige eksamen, hvor alle andre elever i landet kan bruge smarte kommandoer til at løse opgaverne hurtigt.

Det er desuden problematisk, at man år efter år ændrer oversættelsesskalaen, ved blot at tilpasse skalaen til elevernes niveau. Man nedbryder vores karaktersystem, hvis vi ikke har en fælles forståelse for, hvad f.eks. et 4-tal betyder. Man bør erkende, at matematikfagligheden i gymnasiet er faldende, og ikke forsøge at skjule dette ved at fifle med oversættelsesskalaen hvert år.

Mange matematiklærere er frustrerede over udviklingen i matematik i gymnasiet, men fra matematiklærerforeningen og fagkonsulenten hører man ikke samme bekymring. For et år siden skrev matematiklærerforeningen følgende i et brev til alle medlemmer (16. april 2018): ”… har vi arbejdet for stærkere faglige krav og mulighed for større faglig dybde i de enkelte emner. Det har vi fået med reformen.”

Vi har startet en underskriftsindsamling, med et mål at få revideret lærerplanerne. Der er i dag over 400 underskrifter. Se underskriftsindsamlingen her:
https://www.skrivunder.net/revider_lareplaner_for_matematik_pa_stx_og_hf

Vi vil meget gerne høre matematiklærerforeningens, fagkonsulentens og de uddannelsespolitiske ordføreres holdning til følgende spørgsmål:
1) Er der stoftrængsel i matematik i gymnasiet?
2) Fylder computeren for meget i undervisningen og ved eksamen?
3) Er det holdbart at justere oversættelsesskalaen år efter år?
4) Har vi overhovedet et problem med matematikfagligheden i gymnasiet?

Venlig hilsen
Alle matematiklærere som har deltaget i underskriftsindsamlingen

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Trist elev matematik shutterstock_1064580197
    Uddannelsespolitik Undervisning

    En tredjedel af stx-elever står til at dumpe matematik

  • matematik1
    Undervisning

    Matematiklærere uenige om omfanget af nye læreplaner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater