Med hovedbestyrelsen på seminar
Et nyt spændende arbejdsår venter for GL’s hovedbestyrelse. Vi har netop været samlet to dage på seminar på Fyn for at skyde skoleåret og arbejdet i gang. I øjeblikket kan det godt føles som om, at hele vores sektor er kastet op i luften – i GL vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at skolerne og gymnasielærerne lander sikkert!
Et vigtigt punkt på vores dagsorden var derfor GL’s nye strategi, som skal vedtages på repræsentantskabsmødet i november. Vi er langt i processen nu og glæder os til at kunne vise en konkret og ambitiøs, men samtidig realistisk strategi for vores medlemmer. Meget mere følger snart på denne dagsorden.
Herudover informerede Helene Caprani om sit arbejde i den af vores tidligere minister Pernille Rosenkranz-Theil nedsatte “Ekspertgruppe om køn”. Da ekspertgruppens anbefalinger før sommerferien endelig blev præsenteret, var undervisningsminister Mattias Tesfaye desværre ikke voldsomt interesseret. Måske opfatter han – i modsætning til sin forgænger – denne dagsorden som lidt for woke og med en identitetspolitisk agenda? Heldigvis tog medlemmer af ekspertgruppen kort efter til genmæle i Altinget. For hvorfor ønsker ministeren eksempelvis ikke en samtale om, hvordan vi kan modvirke kønsstereotyper og kønsstereotypt sprogbrug i undervisningen? Hvorfor mener ministeren ikke, at det er relevant at interessere sig for den meget forskellige deltagerkultur, der hersker i undervisningen i gymnasiet mellem henholdsvis drenge og piger? Helt konkret kunne man starte med at gøre det obligatorisk at tale om køn og stereotyper i forbindelse med praktisk pædagogikum, og det kunne være oplagt som tema på FIP-kurserne. Tesfaye har netop sagt, at han ønsker sig flere kvindelige forfattere i danskfagets kanon i gymnasiet. Det er en fremragende ide, og lad os så i samme ombæring se bredere på de udfordringer, vi har med kønsspecifikke problemstillinger i gymnasiet.
I stedet for at sikre stabil økonomi på alle skoler skubbes pengene bare rundt.
Vi havde også besøg udefra af næstforperson i Danske HF og VUC, Stig Jarbøl, som gav os et spændende indblik i deres tanker om den nye ungdomsuddannelse, som ministeren barsler med. Vi må bare konstatere, at VUC er en åben dør for sårbare unge, elever med diagnoser, voksne kursister og elever med afbrudte ungdomsuddannelser bag sig. Hvis ikke vi bibeholder VUC, lukkes denne dør for store grupper i vores samfund.
Endelig forholdt vi os selvfølgelig til de tragiske og uretfærdige hændelser på det nu forhenværende VUC-syd, hvor GL er trådt i karakter og har stævnet staten, da vi ikke mener, man kan lade en offentlig institution gå konkurs. Selvejet har her virkelig vist en trist og yderst problematisk bagside.
Sidst men ikke mindst kom ministeren så endelig med det længe ventede bud på en taxameterreform. I GL ønsker vi os en form for klassegrundtilskud i stedet for det konkurrenceskabende elevtaxameter. Ministeren vil med sit udspil nu løfte de mindre institutioner økonomisk og samtidig give flere midler til skoler med mange socialt udsatte elever. Det er positivt og noget, vi har arbejdet længe for. Det er dog helt urimeligt, at de store stx-skoler åbenbart skal finansiere demografisk og politisk skabte samfundsproblemer, fordi pengene ifølge udspillet skal omfordeles. I stedet for at sikre stabil økonomi på alle skoler skubbes pengene bare rundt, og man forsøger at splitte sektoren og spille os ud mod hinanden. Fremover vil jeg virkelig anbefale ministeren at tage GL med på råd. Det er os, der som gymnasielærere på daglig basis sammen med eleverne, mærker systemets uhensigtsmæssigheder og ved, hvad der er brug for, og vi har mange gode ideer!
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode