Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Kommer der en ny ungdomsuddannelse?

17. september 2024
Skrevet af_
Stine Wolff

Svaret på dette spørgsmål kan gøres kort: ja – det tror jeg! Men hvordan kommer denne nye uddannelse til at se ud, hvornår kommer den, og med hvilke konsekvenser? Svarene på disse spørgsmål blæser i vinden, og jeg er ikke rigtig sikker på, at der er nogen, der kan give kvalificerede svar udover måske ministeren, Mattias Tesfaye, selv.

Jeg har dog lyst til her at samle lidt op på de udmeldinger, jeg har hørt og læst om i diverse indlæg indtil videre – og så forsøge at tolke lidt videre på dem.

Overordnet set lyder rygterne, at man fra regeringens side ønsker, at der skal etableres to hovedveje i ungdomsuddannelsessystemet (udover FGU’en selvfølgelig):

“Det Erhvervsrettede Gymnasium” (2-3 år) og “Det Akademiske Gymnasium” (3 år). Den akademiske retning kalder ministeren stx, men den dækker også over hhx og htx. Der skal på de treårige uddannelser være flere A-fag og højere adgangskrav.

Hertil kommer så den nye retning, nemlig “Det Erhvervsrettede Gymnasium”, som måske kommer til at hedde hpx. Ministeren ekspliciterer tydeligt, at det er målet, at 25-40% af de unge skal gå i det erhvervsrettede gymnasium, men dette vil formentlig variere, i forhold til hvor i landet vi er. Med oprettelsen af denne uddannelse må man forestille sig, at 10. klasse, hf og eux nedlægges og samles i denne nye uddannelse. Det Erhvervsrettede Gymnasium skal være linjeopdelt og skal kunne føre til eud, professionsbacheloruddannelser og erhvervsakademier. Man skal desuden kunne tage en overbygning, hvis man “fortryder” sit valg og alligevel vil ind på en lang videregående uddannelse. Udgangspunktet er altså, at alle uddannelser ikke skal give adgang til alt, men ingen døre skal lukkes – der skal kunne bygges ovenpå for den enkelte elev.

Det forlyder desuden, at det nye erhvervsrettede gymnasium rent fysisk skal skal placeres på de nuværende institutioner, men jeg forudser, at der vil nok komme fusioner især i udkantsområder for at sikre uddannelsestilbud og ungemiljøer. Mange steder ligger institutionerne i samme byer, men de samarbejder ikke – campus og samlokalisering kan derfor sikre miljøer med mange unge og med mulighed for at opbygge fællesskaber.

Man vil altså se på hele ungdomsuddannelsesområdet, og alt tyder altså på, at der ikke kun kommer én reform af én uddannelse. Der er med en ny uddannelse altså efter sigende behov for ændringer i alle de eksisterende uddannelser, og der skal sikres bedre overgange og samspil i modsætning til flere af de tidligere reformer. Forslaget om en taxameterreform, som pt. fylder meget i debatten, skal givetvis også ses i dette lys.

Dermed virker det også sandsynligt, at eud mister sin status som ungdomsuddannelse og i højere grad bliver en slags videregående uddannelse efter et to-årigt erhvervsrettet gymnasium. Dermed kommer man de unge i møde, som finder det vanskeligt allerede umiddelbart efter grundskolen at vælge deres profession som faglært.

Umiddelbart lyder det altså til, at regeringen “drømmer stort” og ønsker at lave endog meget store ændringer i det uddannelseslandskab, vi kender. Spørgsmålet, der melder sig nu, er, om der overhovedet er brug for så stor en omlægning af ungdomsuddannelsessystemet? Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har flere gange sagt, at det ikke er arbejdsmarkedets behov, som er drivkraften bag ønsket om en ny uddannelse – det er de unges behov for fællesskaber, ungeliv, identitetsdannelse og udskydelse af profession, som sættes i fokus, siger han. I mine øjne virker det lidt som en falsk melodi, når skiftende regeringer længe har talt om, hvordan de unge “vælger forkert”, når de ikke tager en erhvervsuddannelse – og med alle de nedskæringer uddannelsessektoren har oplevet over de senere år, er det også lidt svært at få øje på de godhjertede politikere, som udelukkende tænker på de unges tarv.

Jeg er meget bekymret for en gennemgribende reform af hele ungdomsuddannelsessystemet.
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse og GL’s uddannelsesudvalg

Det er selvfølgelig korrekt, at vi står med nogle udfordringer med demografi fremover, og der er udfordringer med et højt frafald på erhvervsuddannelserne. Så på den vis er jeg et godt stykke hen ad vejen enig i regeringens diagnose – der er behov for nogle forandringer – og jeg ønsker bestemt ikke at skyde noget ned, før jeg har set et endeligt udspil. Men jeg vil gerne opfordre regeringen til meget kraftigt ikke bare at tænke på, hvad man vil bygge op, men også hvad man risikerer at bryde ned på vejen. Jeg er meget bekymret for en gennemgribende reform af hele ungdomsuddannelsessystemet. Løsningen er langt mere simpel. Hvorfor ikke nøjes med at lave en reform af hf, som allerede er en fremragende uddannelse. Man kan sagtens forestille sig en hf med flere erhvervsrettede spor, frem for at bygge en helt ny uddannelse. Erfaringerne fra meget store reformer og nye uddannelser skræmmer, se bare folkeskolereformen fra 2013.

Den toårige hf på både gymnasier og VUC er en gymnasieuddannelse, hvor elever trives og opnår kvalifikationer til at komme videre i uddannelse og beskæftigelse. Det gælder også for hf-elever med svagere faglige forudsætninger. Med det afsæt har vi i GL fx foreslået en erhvervsrettet hf, der kan udbydes på de eksisterende institutioner med relevante faglige og pædagogiske miljøer. Ambitionen er at skabe en alternativ og attraktiv erhvervsrettet vej til erhvervsuddannelserne, som samtidig holder alle muligheder åbne for de unge, da der også vil være et tydeligt spor mod de videregående uddannelser, hvis man er ambitiøs. Med en erhvervsrettet hf giver vi eleverne en praksisnær introduktion til erhvervsuddannelserne og oplyser om mulighederne for at gøre karriere på det faglærte arbejdsmarked, samtidig med at eleverne får en gymnasial uddannelse.

Alle muligheder er bestemt ikke afprøvet endnu i vores eksisterende ungdomsuddannelser. Ved at bygge et nyt tilbud op omkring den eksisterende hf, kan man undgå at kaste vigtige eller velfungerende tilbud ud med badevandet. Det bør politikerne have blik for i arbejdet med at forny ungdomsuddannelse, og den erkendelse skal også have plads i de bebudede grundige drøftelser med inddragelse af alle aktører i ungdomsuddannelserne.

​Og vi har i den grad brug for, at de unge stadig ser mod velfærdsuddannelserne. Her er hf helt tydeligt en del af løsningen. Det er meget vigtigt, at vi ikke mister denne vej til velfærdsuddannelserne i en reform af ungdomsuddannelserne. Det gælder også de unge voksne og voksne, som tager deres gymnasieuddannelse på VUC. Ministeren skal passe på ikke at ødelægge noget, der fungerer, i sin iver efter at reformere hele ungdomsuddannelsessystemet.

Med andre ord nej tak til en kæmpe reform og ja tak til at tage udgangspunkt i hf – vi kunne kalde den nye retning eller fagpakke for “hf-erhverv”.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater