Artikel
Martin og Malene har fået drengene til at forstå, hvorfor de skal læse lektier – men de gider stadig ikke
Martin-og-Malene-4-NY-scaled-aspect-ratio-348-234

Lærerne Martin Brorson Prag og Malene Kauffmann har stået i spidsen for Gribskov Gymnasiums drenge-projekt.

Martin og Malene har fået drengene til at forstå, hvorfor de skal læse lektier – men de gider stadig ikke

Et lærerteam på Gribskov Gymnasium har arbejdet på at få drengene til at klare sig bedre. Men man er ikke nået i mål, lyder det ærligt.

Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Tina Rasmussen

De har forklaret igen og igen, hvad det kræver at gå i gymnasiet. Hvordan man læser lektier og tager noter, og hvorfor det er en god idé at gøre det. Og de har skruet på en række elementer i selve undervisningen. Alt sammen for at hjælpe drengene med at udnytte deres faglige potentiale bedre og få højere karakterer.

Drenge-projektet på Gribskov Gymnasium

Gymnasieskolen har fulgt projektet fra start af. Læs de tidligere artikler her:

Martin og Malene vil hjælpe drengene: De får ikke det ud af gymnasiet, de kunne

Lærere stiller tydeligere krav til drengene

I knap to år har Malene Kauffmann og Martin Brorson Prag, der er lærere på Gribskov Gymnasium, zoomet ind på drengene i en af skolens klasser. Nu gør de status på projektet, som Gymnasieskolen har fulgt fra start af.

”Der er en overgangsproblematik. Drengene har meget sværere ved at fange de faglige koder til gymnasiet end pigerne,” siger Martin Brorson Prag, der underviser i historie og samfundsfag og er initiativtager til ’drenge-projektet’.

”Nu har vi fundet nogle af de knapper, der skal skrues på. Men vi er ikke kommet i mål,” siger han.

De to lærere opfatter dog på ingen måde projektet som spildt. De er sikre på, at kursen er den rigtige.

”Vi er blevet meget klogere på, hvilken tilgang de her drenge kommer med, og hvordan vi skal møde dem,” siger Malene Kauffmann, der underviser i matematik og naturgeografi.

”Men én ting er at få dem til at forstå, hvad der skal til for at klare sig godt fagligt – noget andet er, om de gør det.”

Hvad er lektier?
En enkelt klasse har været omdrejningspunktet for projektet, som begyndte i 1.g, da eleverne lige var startet på deres studieretning med engelsk og samfundsfag. Projektet sluttede i juni, da klassen var færdig med 2.g. Malene Kauffmann og Martin Brorson har haft klassen i matematik, naturgeografi, samfundsfag og historie. Også klassens dansklærer og engelsklærer har været involveret, men eleverne selv har ikke vidst noget.

Der en række almene studiekompetencer, vi er nødt til at lære dem.
Martin Brorson Prag, lærer
Gribskov Gymnasium

Baggrunden for projektet er, at drengene på det nordsjællandske gymnasium i flere år generelt har fået dårligere karakterer end pigerne, og i lærerkollegiet er der enighed om, at der er en gruppe drenge, der ikke får det ud af gymnasiet fagligt, som de potentielt kunne. Det er disse ”underpræsterende drenge”, der har været projektets fokuspunkt.

Pigerne rykker fra drengene

Det er ikke kun på Gribskov Gymnasium, at pigerne har overhalet drengene. Det er en generel tendens på landets gymnasiale uddannelser, at drengene i gennemsnit får dårligere karakterer end pigerne. Sådan har billedet været i mere end 10 år, og karaktergabet er voksende.

Problemet er ifølge Martin Brorson Prag og Malene Kauffmann, at mange drenge, når de starter i 1.g, slet ikke er ”tunet ind” på, hvad det vil sige at gå i gymnasiet, og hvad der forventes af dem.

De overvurderer sig selv fagligt og læser stort set ikke lektier. Faktisk synes de, det er urimeligt, at skolearbejdet skal stjæle noget af deres fritid.

”Derfor er der en række almene studiekompetencer, vi er nødt til at lære dem. Hvad er lektier, og hvorfor skal man lave dem? Hvordan tager man gode noter, og hvad kan man bruge dem til? Det er på det niveau, vi er startet,” forklarer Martin Brorson Prag.

De to lærere har også gjort meget ud af at få drengene til at forstå, at man kun er undervisningsparat, hvis man møder til tiden, har bøger, hæfter og en opladt computer med og har læst lektier.

”Når en større og større andel af en ungdomsårgang går i gymnasiet, er vi nødt til at tage dem meget mere i hånden rent pædagogisk, end vi har gjort tidligere,” siger Malene Kauffmann.

Ændrer ikke adfærd
Flere gange undervejs har de to lærere interviewet en håndfuld af drengene i klassen. De to lærere er lige nu ved at lægge sidste hånd på en rapport om projektet. Her konkluderer de blandt andet, at drengene har været igennem en ”erkendelsesproces”.

”I starten af 1.g så drengene udelukkende gymnasiet som et socialt rum. Deres motivation for at vælge gymnasiet var social, og de oplevede, at det var vigtigere at være en god kammerat end at have læst lektier og følge med i undervisningen,” fortæller Malene Kauffmann.

Hvis du som dreng vil noget fagligt, så stiller du dig selv i udkanten af gruppen.
Malene Kauffmann, lærer
Gribskov Gymnasium

Men i slutningen af 1.g skete der en forandring. Nu havde flere af drengene fanget, at man skal forberede sig, tage noter og byde konstruktivt ind for at være ’en dygtig elev’, og de var godt klar over, at de ville få højere karakterer, hvis de gav den en ekstra skalle.

”Allerede i slutningen af 1.g havde flere styr på, hvad der skal til for at klare sig godt, og i slutningen af 2.g havde alle indset det. Her havde alle også tilegnet sig en række studiekompetencer,” forklarer Malene Kauffmann.

Alligevel havde mange af drengene ikke ændret adfærd.

”Nogle var begyndt at lave lektier, og enkelte havde rykket sig karaktermæssigt. Men generelt er vi ikke lykkedes med det, vi ville. Der er for mange, der ikke har ageret på den viden, de har fået,” siger Martin Brorson Prag.

Men hvad skal der så til?
”Hovedproblemet ligger i drengenes egen indstilling. Skal de klare sig bedre fagligt, skal de acceptere, at de må gå på kompromis med deres sociale liv og dedikere noget mere tid til skolearbejdet. Det skal vi hjælpe dem med at erkende – men det er kun dem selv, der kan ændre adfærd,” siger han.

Fastholder hinanden
Som gymnasielærer i dag er man også nødt til at tale med drengene om de stærke dynamikker, der er på spil i mange drengegrupper, mener de to lærere.

”En del af drengene fastholder hinanden i, at det er vigtigere at spille Fifa, træne og have et fritidsjob end at klare sig godt fagligt. Hvis du som dreng vil noget fagligt, så stiller du dig selv i udkanten af gruppen, og det skal du være enormt stærk for at gøre,” siger Malene Kauffmann.

I rapporten beskriver lærerne, hvordan drengene i 2.g ærligt siger, at de fortsat vægter fodbold, fester og venner højere end at lave deres ting, og at de ikke fortryder deres prioritering, selvom de kan se, at pigerne klarer sig bedre.

”Og de drenge, der har rykket sig karaktermæssigt, kunne have rykket sig endnu mere,” fortæller Malene Kauffmann.

Den her problemstilling med drengene går ikke væk af sig selv.
Martin Brorson Prag, lærer
Gribskov Gymnasium

Drengene ser deres fokus på det sociale som en styrke, fordi det giver dem nogle stærke sociale relationer. De mener, at pigerne presser sig selv for hårdt for at få gode karakterer, og at pigernes fravalg af det sociale gør dem mere sårbare og giver dem flere personlige problemer.

Det er der noget rigtigt i, siger de to lærere og peger på, at flere undersøgelser i de seneste år har vist, at et stigende antal børn og unge kæmper med stress, ensomhed og angst, og at det især er piger, der mistrives.

”Drengene skal lære af pigerne rent fagligt, hvis de skal klare sig bedre. Men vi skal også tage fat i pigerne. De kan lære noget af drengene, når det gælder det sociale. Drengene har en langt mere rolig og ubekymret tilgang til det at gå i gymnasiet end pigerne,” siger Martin Brorson Prag.

Fælles problem
Om kort tid vil de holde oplæg og dele deres erfaringer fra projektet med hele lærerkollegiet på Gribskov Gymnasium. I rapporten har de lavet en liste over de værktøjer og øvelser, som de har afprøvet i undervisningen.

Martin og Malenes gode råd

Lærerne har blandt andet skruet på disse ting i undervisningen:

Skærmregler
Klare skærmregler har skabt koncentration og fordybelse. Når timerne gik i gang, skulle mobiltelefonerne være i mobilhotellet, de bærbare computere klappet sammen og bøger, kladdehæfter og blyanter ligge klar på bordet.

Noter
Klassen har primært brugt fysiske undervisningsbøger, og noter er blevet taget i hånden i et kladdehæfte. Kun når det har givet mening – og der har været grønt lys fra læreren – er mobiler og computere blevet brugt.

Lektier
Lærerne har tænkt meget over, hvad de har givet for som lektier hjemme, og hvad man har flyttet ind i timerne og gennemgået sammen i klassen.

Gruppearbejde
Gruppearbejdet er blevet styret stramt. Ved at give eleverne bestemte roller – de mest krævende til drengene – er drengene blevet tvunget til at være aktive og tage ansvar.

 

 

De håber, at deres kolleger vil se det som et idékatalog, de kan plukke fra, hvis de for eksempel oplever lav elevaktivitet og mangel på koncentration i timerne.

Martin Brorson Prag og Malene Kauffmann vil begge fortsætte med at have fokus på drengene. De håber, at mange af deres kolleger vil blive inspireret til det samme, og at det kan ende med at blive en fælles skoleindsats, som alle bidrager til.

”Det er vigtigt, at der kommer en erkendelse af, at den her problemstilling med drengene ikke går væk af sig selv,” siger Martin Brorson Prag.

Samtidig håber de, at deres konklusioner kan bruges til at sætte et større fokus på, hvordan gymnasiet møder de nye elever, når de starter.

”Når mange af eleverne ikke har været vant til at lave lektier i folkeskolen, så er det klart, at vi meget tydeligt skal sige, at det er man altså nødt til i gymnasiet,” tilføjer Malene Kauffmann.

Det gælder ikke kun på Gribskov Gymnasium, men på alle landets gymnasier, vurderer de to lærere, der undervejs i projektet har oplevet interesse fra en del andre skoler.

”I gymnasiet har vi nok generelt været for dårlige til at indføre eleverne i, hvad uddannelsen indebærer, og hvad vi forventer af dem, og vi har ikke gjort nok ud af at lære dem de studiemæssige værktøjer, de får brug for. Det tager tid fra det faglige, men det er den eneste vej frem,” siger Martin Brorson Prag.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater