Terminsprøvernes prøve
Terminsprøverne er nu afsluttet på vores gymnasium, og det store arbejde med at rette er begyndt. Rettelser, der kan være en prøve i sig selv, for hvad gør man lige, når man modtager cirka 75 danskstile på en gang?
Eleverne udtalte, at de gerne ville have gennemrettet deres stile, men tidsmæssigt var dette umuligt for mig, da jeg allerede modtager en ny bunke stile om 14 dage og underviser mange timer ugentligt ( jeg har seks danskhold på a- niveau).
Jeg talte derfor med de øvrige dansklærere, og da flere af dem var i tidsnød som jeg, fandt vi på emu.dk inspiration i et afkrydsningsskema med rettekriterier for de skriftlige genrer i dansk på stx. Problemet var blot, at htx ikke har de helt samme genrer, så dette ark skulle først opdateres. Og ja dette tog en del tid, men slet ikke så meget, som det ville kræve at gennemrette deres stile.
Da terminsprøverne var læst igennem, gennemgik jeg rettearket med eleverne, uddelte deres stile, og så fik de til opgave selv at krydse deres fejl af på arket, så de kunne finde frem til deres styrker og svagheder. Efter dette kunne de enten bede en kammerat om at kigge deres stil igennem og bedømme denne for fx grammatiske fejl og/eller snørklede sætninger, eller de kunne komme op til mig, og så ville jeg gennemgå den med dem. Jeg troede, det sidste tilbud var det, der ville blive benyttet mest, men det viste sig at være ganske få, der følte et behov for dette.
Det samlede resultat af “gennemgangen” var langt bedre, end jeg havde håbet på, og flere af eleverne fortalte bagefter, at det var første gang, de reelt set forstod de krav, der blev stillet til skriftlighed, omend jeg havde påpeget og gennemgået dette flere gange på de tre år, de havde haft dansk.
Flere udtalte endda, at de nu kunne se, det var noget sludder, de havde skrevet, eller at de ikke levede op til genrekravene. Kort sagt var der en selverkendelse tilstede, som sjældent ses i et klasselokale. Det bedste var nok, at ikke én var uenig vedrørende karakteren efter at have bedømt sig selv.
Mit håb er, at eleverne ikke blot siger, de har lært noget af rettearket, men at der rent faktisk er opstået en forståelse for, hvor høje kravene er til de skriftlige opgaver i dansk. Det er relativt let at skrive et eller andet, men det er relativt svært at gøre det korrekt.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode