Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Rettestrategier
bloggerlouise_daugaard_madsen

Terminsprøvernes prøve

7. april 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Terminsprøverne er nu afsluttet på vores gymnasium, og det store arbejde med at rette er begyndt. Rettelser, der kan være en prøve i sig selv, for hvad gør man lige, når man modtager cirka 75 danskstile på en gang?

Eleverne udtalte, at de gerne ville have gennemrettet deres stile, men tidsmæssigt var dette umuligt for mig, da jeg allerede modtager en ny bunke stile om 14 dage og underviser mange timer ugentligt ( jeg har seks danskhold på a- niveau).
Jeg talte derfor med de øvrige dansklærere, og da flere af dem var i tidsnød som jeg, fandt vi på emu.dk inspiration i et afkrydsningsskema med rettekriterier for de skriftlige genrer i dansk på stx. Problemet var blot, at htx ikke har de helt samme genrer, så dette ark skulle først opdateres. Og ja dette tog en del tid, men slet ikke så meget, som det ville kræve at gennemrette deres stile.

Da terminsprøverne var læst igennem, gennemgik jeg rettearket med eleverne, uddelte deres stile, og så fik de til opgave selv at krydse deres fejl af på arket, så de kunne finde frem til deres styrker og svagheder. Efter dette kunne de enten bede en kammerat om at kigge deres stil igennem og bedømme denne for fx grammatiske fejl og/eller snørklede sætninger, eller de kunne komme op til mig, og så ville jeg gennemgå den med dem. Jeg troede, det sidste tilbud var det, der ville blive benyttet mest, men det viste sig at være ganske få, der følte et behov for dette.

Det samlede resultat af “gennemgangen” var langt bedre, end jeg havde håbet på, og flere af eleverne fortalte bagefter, at det var første gang, de reelt set forstod de krav, der blev stillet til skriftlighed, omend jeg havde påpeget og gennemgået dette flere gange på de tre år, de havde haft dansk.
Flere udtalte endda, at de nu kunne se, det var noget sludder, de havde skrevet, eller at de ikke levede op til genrekravene. Kort sagt var der en selverkendelse tilstede, som sjældent ses i et klasselokale. Det bedste var nok, at ikke én var uenig vedrørende karakteren efter at have bedømt sig selv.

Mit håb er, at eleverne ikke blot siger, de har lært noget af rettearket, men at der rent faktisk er opstået en forståelse for, hvor høje kravene er til de skriftlige opgaver i dansk. Det er relativt let at skrive et eller andet, men det er relativt svært at gøre det korrekt. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Skriftlige udfordringer

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater