Gruppeeksamen genindføres – men er det nu også en god ide?
Samarbejdsevner er uden tvivl essentielle på en moderne arbejdsplads, og elever trænes i mange sammenhænge dagligt i denne kompetence, men skal det også være en kompetence, der testes ved afgangsprøverne?
”Evnen til at samarbejde og få det optimale ud af mødet mellem forskellige kompetencer er et naturligt krav i dagens virkelighed. Med genindførelse af gruppeprøver i blandt andet matematik og naturfag udvider vi nu paletten af prøveformer og elevernes mulighed for at bruge deres almene kompetencer” (Politiken, 10.5. 12), anfører Christine Antorini som begrundelse for, at der fra næste år skal indføres gruppeeksaminer i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne.
Samarbejdsevner er uden tvivl essentielle på en moderne arbejdsplads, og elever trænes i mange sammenhænge dagligt i denne kompetence, men skal det også være en kompetence, der testes ved afgangsprøverne?
I første omgang indføres gruppeeksamen på stx fra det kommende skoleår i drama og mediefag, hvilket af helt indlysende årsager giver rigtig god mening. I grundskolen indføres gruppeeksamen dog i knap så indlysende fag, nemlig matematik og naturfag. Dermed sendes der et klart signal om, at det i princippet er alle fag, der på sigt kan forvente gruppeeksamen som prøveform.
Bør man være skeptisk?
Ja absolut! Først og fremmest bør man være betænkelig ved, at afsluttende eksaminer anvendes til andet end at teste elevernes faglighed i det pågældende fag, som de eksamineres i. Eleverne trænes jo i alle mulige andre sammenhænge i samarbejde, eksempelvis gruppearbejde, tværfaglige projekter med mere. Så hvorfor også gøre det til en eksamensdisciplin?
Dernæst bør man overveje, om der ellers er forbundet noget reelt fagligt udbytte ved anvendelse af gruppeeksamen, og endelig bør man spørge sig selv, om eleverne reelt får mulighed for at demonstrere deres faglige niveau, når de ikke eksamineres alene. Særligt sidstnævnte er jeg betænkelig ved.
Som underviser i fremmedsprog har jeg svært ved at se, hvordan man kan sikre nok taletid til hver enkelt elev, så man ikke nødsages til at skøjte henover stoffet, men reelt giver eleverne mulighed for at demonstrere, at de kan føre en sammenhængende samtale på fremmedsproget og behersker de forskellige taksonomiske niveauer. Tidligere forsøg med gruppeeksaminer i tysk har vist, at eksamen i højere grad afvikles projektorienteret, hvilket sker på bekostning af den mundtlige sprogfærdighed. Spørgsmålet er, om det er i denne retning, man ønsker, at sprogfagene skal bevæge sig. Jeg synes det ikke.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode