Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Mette Hermann - GL

Gruppeeksamen genindføres – men er det nu også en god ide?

23. maj 2012
Skrevet af_
Mette Hermann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Samarbejdsevner er uden tvivl essentielle på en moderne arbejdsplads, og elever trænes i mange sammenhænge dagligt i denne kompetence, men skal det også være en kompetence, der testes ved afgangsprøverne?

”Evnen til at samarbejde og få det optimale ud af mødet mellem forskellige kompetencer er et naturligt krav i dagens virkelighed. Med genindførelse af gruppeprøver i blandt andet matematik og naturfag udvider vi nu paletten af prøveformer og elevernes mulighed for at bruge deres almene kompetencer” (Politiken, 10.5. 12), anfører Christine Antorini som begrundelse for, at der fra næste år skal indføres gruppeeksaminer i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne.

Samarbejdsevner er uden tvivl essentielle på en moderne arbejdsplads, og elever trænes i mange sammenhænge dagligt i denne kompetence, men skal det også være en kompetence, der testes ved afgangsprøverne?

I første omgang indføres gruppeeksamen på stx fra det kommende skoleår i drama og mediefag, hvilket af helt indlysende årsager giver rigtig god mening. I grundskolen indføres gruppeeksamen dog i knap så indlysende fag, nemlig matematik og naturfag. Dermed sendes der et klart signal om, at det i princippet er alle fag, der på sigt kan forvente gruppeeksamen som prøveform.

Bør man være skeptisk?

Ja absolut! Først og fremmest bør man være betænkelig ved, at afsluttende eksaminer anvendes til andet end at teste elevernes faglighed i det pågældende fag, som de eksamineres i. Eleverne trænes jo i alle mulige andre sammenhænge i samarbejde, eksempelvis gruppearbejde, tværfaglige projekter med mere. Så hvorfor også gøre det til en eksamensdisciplin?

Dernæst bør man overveje, om der ellers er forbundet noget reelt fagligt udbytte ved anvendelse af gruppeeksamen, og endelig bør man spørge sig selv, om eleverne reelt får mulighed for at demonstrere deres faglige niveau, når de ikke eksamineres alene. Særligt sidstnævnte er jeg betænkelig ved.

Som underviser i fremmedsprog har jeg svært ved at se, hvordan man kan sikre nok taletid til hver enkelt elev, så man ikke nødsages til at skøjte henover stoffet, men reelt giver eleverne mulighed for at demonstrere, at de kan føre en sammenhængende samtale på fremmedsproget og behersker de forskellige taksonomiske niveauer. Tidligere forsøg med gruppeeksaminer i tysk har vist, at eksamen i højere grad afvikles projektorienteret, hvilket sker på bekostning af den mundtlige sprogfærdighed. Spørgsmålet er, om det er i denne retning, man ønsker, at sprogfagene skal bevæge sig. Jeg synes det ikke.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater