Det er en kendt sag, at de fleste ikke tænker meget på pensionen, før tiden nærmer sig. Men måske kan der faktisk være en del at vinde ved løbende at være opmærksom og få tjekket op på situationen omkring ens egen pension.
”Jeg tænker først på min pension den dag, der er 25 timer i døgnet”, lød således en af besvarelserne i en forbrugerundersøgelse om pension – og det fik pensionsbranchen til i fællesskab at skabe en pensionsdag på dagen, hvor overgangen fra sommertid til vintertid netop gav døgnet 25 timer. Under sloganet: ”En time kan gøre en forskel” fik alle danskere mulighed for at tjekke deres pension. Og i MP Pension, der havde opfordret medlemmer i alle aldre til at benytte sig af muligheden, er der stor tilfredshed med dagens forløb. Mange medlemmer af MP Pension udnyttede den ekstraordinære telefontid søndag mellem klokken 11 og 14 til at give deres pension et servicetjek. Det første opkald tikkede ind på slaget 11, og derefter ringede telefonerne nonstop til kl. 14, fortæller medlemschef Kenneth Petersen.
”Dagen blev en stor succes for os. Selv om solen skinnede, og pensionsdagen er et nyt koncept, tog mange medlemmer imod tilbuddet om at få tjekket deres pension. Det var langt flere, end jeg havde turdet håbe på. Og det bedste ved det hele var, at langt de fleste, der ringede ind, var meget positive.”
Fra 21 sekunder til 43 minutter
Emnerne, der blev spurgt til, var ifølge medlemschefen bredt funderede. De største gengangere var afgiftsberigtigelse og alderspension, men også ekstra indbetalinger, fleksible ydelser og overførsler stod højt på dagsordenen. Det forlyder endvidere, at det faktisk lykkedes at få fat i forskellige aldersgrupper, om end medlemmer over 40 år udgjorde den klart største andel.
Den umiddelbare vurdering af dagen er dog, at det har været så stor en succes, at det allerede er besluttet at gentage den næste år. Det var første gang, en samlet pensionsbranche bakkede op om Pensionsdagen, og den ekstra promovering havde tilsyneladende en virkning.
Pensionsrådgiverne i det akademiske pensionsfællesskab Unipension, som MP Pension er en del af, håndterede hver mere end 15 henvendelser i løbet af de tre timers ekstraordinære åbningstid søndag. Det længste opkald varede 43 minutter. Det korteste 21 sekunder.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode