Artikel
Pres på lærerne truer kvaliteten
No image

Pres på lærerne truer kvaliteten

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Regeringer og politikere taler alle steder om uddannelse. Uddannelse i verdensklasse. Men investeringerne følger ikke retorikken. Der mangler både lærere og ressourcer, hvis den ønskede kvalitet, der anses for afgørende, skal opnås eller fastholdes og udvikles. 
Ydermere er lærerarbejdet under pres på verdensplan, og mange steder er lærernes faglige organisationer nærmest jaget vildt, som konstant bliver forsøgt sat uden for indflydelse. I Danmark er presset blandt andet kommet til udtryk gennem vinterens og forårets overenskomstforhandlinger, hvor regeringen blev kritiseret for manglende forhandlingsvilje og for at have fastlagt forløb og resultat på forhånd. 
Samtidig er der mange steder et generationsskifte i gang. Det skaber et pres indefra, som fagforeningerne skal blive i stand til at håndtere, hvis de også skal eksistere på sigt, lyder det fra branchen selv, der også påpeger, at tiderne har ændret sig; indflydelsen skal sikres gennem medansvar og konstruktiv deltagelse frem for traditionel oppositionel arbejdskamp. 
I forbindelse med den 19. udgave af lærernes internationale dag, World Teachers’ Day, og paraplyorganisationen Education Internationals kampagne for kvalitet har Gymnasieskolen i det følgende kigget lidt på nogle af problemerne og udviklingen.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater