Fra den ene dag til den anden blev skolerne lukket ned, og lærerne sat til at omlægge undervisningen hjemmefra. Der knokles på med alt fra virtuel undervisning til SRP-vejledning, samtidig med at mange lærere også skal aktivere egne børn.
Men hvordan oplever eleverne det? Vi har spurgt tre gymnasieelever om, hvordan de har oplevet undervisningen i de seneste tre uger.
Uvisheden er frustrerende
“Det kom som en chok for mig, da skolen blev lukket ned. Jeg havde lige fået min opgaveformulering til studieretningsprojektet (SRP), og det var jo slet ikke sådan, at hverken jeg eller mine lærere havde planlagt, at opgaven skulle skrives. Heldigvis havde jeg nået at deltage i et skriveværksted, som hjalp mig godt i gang, og da jeg kom ind i nogle gode rutiner, gik det faktisk fint. Jeg har sendt mange beskeder til mine lærere, som har været meget fleksible og gode til at svare hurtigt og give feedback, så jeg kunne komme videre. Vi havde også videoundervisning på platformen Zoom, hvor vi kunne stille generelle spørgsmål til opgaven, som skrivevejlederen svarede på. Det var vi mange, der havde glæde af. Inden nedlukningen havde jeg talt med et par stykker fra klassen om at sidde sammen og skrive i skolen indimellem, men det var jo ikke muligt. I stedet sendte vi opgaver til hinanden og gav feedback. Selvom der har været nogle bump på vejen, så synes jeg faktisk, at det er gået rigtig godt, og jeg er tilfreds med det, jeg kom i mål med.”
Jeg har brug for en plan for, hvad jeg skal målrette mit arbejde imod.
Er der noget særligt, der bekymrer dig i forhold til nedlukningen?
“Corona har givet hele Danmark et kæmpe chok og skabt forskellige dilemmaer. Jeg synes, at uvisheden er ret frustrerende. Jeg ved ikke, om jeg skal til de eksamener, som var planlagt, eller om de bliver erstattet af standpunktskarakterer. Jeg er bange for, at jeg ikke bliver lige så fagligt klar til eksamen, som hvis jeg havde fået almindelig undervisning. Jeg kan godt sidde hjemme og løse nogle matematikopgaver, men undervisningen bliver bare ikke af samme kvalitet, som hvis jeg sad i skolen. Omvendt er jeg heller ikke begejstret for, at man erstatter eksamener med årskarakterer, for mange elever har jo rykket sig fagligt, og det er svært at vise virtuelt. Jeg har brug for en plan for, hvad jeg skal målrette mit arbejde imod, ellers føler jeg bare, at jeg nødt til at gå i gang med at læse op på hele pensum allerede nu, men det er der jo ingen, der kan holde til. Og så frygter jeg selvfølgelig, at alle studentertraditionerne ryger i år. Jeg har i flere år kigget på studentervognene og glædet mig meget til, at det endelig skulle blive min tur.”
Eksamen bør aflyses på eux
“Jeg synes, at vi har oplevet en del udfordringer med den virtuelle undervisning, på trods af at lærerne gør deres bedste. Den virtuelle undervisning er bare ikke så god som den almindelige undervisning. I mange fag er læreren ikke tilgængelig, men lægger blot nogle opgaver op til os på Lectio, som vi så skal løse. Derfor er der ikke mulighed for at stille spørgsmål i samme grad som ved normal undervisning – det minder faktisk mere om selvstudium end om undervisning. Vi har dog også rigtig virtuel undervisning i nogle fag, hvor vi kan snakke med læreren. I forvejen er eux merkantil meget komprimeret, derfor bliver vi hurtigt pressede, hvis vi går glip af undervisning. For eksempel i faget dansk, som vi havde på C-niveau det første halvår af uddannelsen, og derefter havde vi et halvt års pause fra faget. Her i studieåret skal vi så op på A-niveau i dansk, som vi på ingen måder kan nå. Det er et kæmpe problem, at vi selv skal forsøge at gennemgå pensum. Det er især problematisk, fordi der nok går flere elever på eux end på de øvrige gymnasiale uddannelser, der har sværere ved det faglige og ved at strukturere studiet selv. Jeg oplever allerede nu, hvordan elever ikke er studieaktive og falder fra. Det er virkelige en dårlig cocktail. Derfor håber jeg, at eksamenerne bliver aflyst på eux, for det vil være umuligt at indhente den forsømte undervisning.”
Jeg frygter, at mange vil falde fra.
Er der noget særligt, der bekymrer dig i forhold til nedlukningen?
“Jeg er ikke bekymret for mig selv, jeg skal nok klare mig, men jeg er også elevrådsformand på skolen, og jeg får mange henvendelser fra lærere og elever, der fortæller, at den virtuelle undervisning er en kæmpe udfordring for mange. Derfor frygter jeg, at mange vil falde fra, hvis ikke der bliver taget særlige hensyn som for eksempel at aflyse eksamenen. Jeg håber virkelig, at ministeren vil kigge på hver enkel uddannelse, når hun skal vurdere, hvad der skal ske med eksamenerne, for vi er så vidt forskellige på ungdomsuddannelserne.”
Glæder sig til at komme i skole
“Vi var i Dublin på studietur, da vi fik at vide, at skolerne blev lukket ned, og de fleste af os blev nok ret glade, da vi hørte, at vi ikke skulle i skole i et stykke tid. Men jeg kan godt mærke, at den følelse hurtigt gik over – nu glæder de fleste sig vist til at komme i skolen igen – det gør jeg i hvert fald. Undervisningen er faktisk god, men jeg synes bare ikke, at jeg er så motiveret, som hvis jeg kommer i skole og møder klassekammerater og lærere. Nu sidder jeg bare i samme stilling foran skærmen hele dagen lang. Vi har ikke normal undervisning, men vi arbejder blandt andet med eksamensprojekter, og det fungerer fint nok hjemmefra. Jeg synes, at lærerne er gode til at sørge for, at vi kan kontakte dem, hvis vi har brug for hjælp. De er nu begyndt at finde forskellige digitale platforme frem for eksempel Discord og Zoom, som vi undervises i. De fungerer fint, men det er lidt træls, at lærerne ikke bruger den samme platform. Nogle gange kan det også føles lidt som anarki at forsøge at komme til orde ved den virtuelle undervisning, hvor der ikke er den samme struktur og disciplin som i klassen. Det er også lidt irriterende, at det er forskelligt, hvordan lærerne tjekker fravær fra timen.”
Jeg er lidt spændt på, hvor langt tid vi skal være hjemme, og om det kommer til at påvirke vores eksamen.
Er der noget særligt, der bekymrer dig i forhold til nedlukningen?
“Jeg er lidt spændt på, hvor langt tid vi skal være hjemme, og om det kommer til at påvirke vores eksamen. Jeg er glad for, at jeg ikke er 3.g’er, for det er en ret uvis situation, de står i, for eksempel om eksamener bliver aflyst, og hvordan de kommer til at afslutte deres tid på gymnasiet. Det må være nederen.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode