Det er vigtigt, at der er overensstemmelse mellem den eksterne kommunikation og virkeligheden på skolen, forklarer Katrine Thielke, der er cand.mag. i informationsvidenskab og arbejder som chefrådgiver i kommunikationsbureauet Advice, hvor hun blandt andet arbejder med branding.
”Som verden er skruet sammen i dag, holder det ikke at snyde ved at lave superfed ekstern kommunikation og så faktisk være utjekket indadtil. Folk finder ud af, at det ikke hænger sammen, på den ene eller anden måde,” siger hun og sammenligner gymnasierne med et stort produktbrand som Nike.
”Nike kan ikke lade underbetalte børnearbejdere i Østen producere deres sko, når målgruppen for produktet er socialbevidste mennesker i Vesten.”
Katrine Thielke forklarer, at branding handler om at bygge bro mellem den forretning, man har, og den måde, man taler med sin omverden på.
”Det gælder om at finde ind til det, hvor man kan tilbyde noget særligt, og så kommunikere det enkelt og tydeligt,” siger hun, men erkender, at det er svært.
Branding handler lige så meget om fravalg og erkendelse af, at man ikke skal fortælle det hele, men kun det, der er relevant for målgruppen.
Www.rodebutik-gym.dk
For gymnasierne handler den eksterne kommunikation om at fokusere på de kommende elever og deres forældre. Katrine Thielke råder det enkelte gymnasium til at finde frem til, hvad der afgør målgruppens uddannelsesvalg, og så kommunikere de historier ud, hvor skolen har succes med netop det. Om det så er fester, talentudvikling eller gode fysiske rammer.
På mange gymnasiers hjemmeside er der kamp om pladsen, fordi alle vil have deres ting på forsiden, og fokus fjernes fra undervisningen, som i sidste ende er skolens produkt.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode