9-timers arbejdsuge
Efter finansminister Bjarne Corydon har stillet krav om en ændring af gymnasielærernes arbejdstidsregler har flere lærere skrevet debatindlæg til aviserne. Gymnasielærer Bjørn Knudsen havde for eksempel dette indlæg i Jyllands Posten.
Først gennemførte regeringen en smædekampagne mod landet folkeskolelærere og nu er turen kommet til gymnasielærerne. Her kan de private virksomheder lære noget, hvad angår medarbejderpleje: hæng først medarbejderne ud i medierne og forring derefter deres løn og arbejdsvilkår.
Bjarne Corydon har udtalt, at gymnasielærerne kun underviser 9 timer om ugen. Politikerne har imidlertid selv vedtaget en reform af den gammeldags katederundervisning, så den nu suppleres med projektperioder, hvor spændende emner som global opvarmning og befolknings-eksplosionen tages op. Heri lægger jeg f.eks. en arbejdsindsats inkl. forberedelse svarende til ca. 4 timer om ugen, som ikke er medregnet i de 9 timer. Desuden retter jeg hver uge ca. 25 opgavesæt, hvilket jeg bruger en hel dag på. Det er heller ikke medregnet, ligesom min øvrige forberedelsestid og eksamen ikke er det.
Det er derfor et helt misvisende billede af min arbejdsindsats regeringen prøver at tegne. Faktisk arbejder jeg, som mange af mine kolleger, flere timer, end jeg får løn for, og der er mange lærere, der er gået ned med stress. Indrømmet, det er dejligt at kunne gå ned at købe julegaver en almindelig hverdagsformiddag, men til gengæld arbejder jeg ofte om aftenen og en stor del af weekenden, for jeg skal jo rette opgaver og forberede mig til næste dags undervisning. Det er også dejligt med vores lange ferier, men til gengæld har vi også en arbejdsuge på ca. 41 timer. Jeg ville faktisk hellere have en mindre stresset hverdag og så kun 6 ugers ferie.
Det kan godt være, at gymnasielærere i andre lande er billigere i drift, men det skyldes vel i høj grad at leveomkostningerne er væsentlig lavere end i Danmark, så de kan klare sig med en lavere løn. Samtidigt har gymnasielærerne i Tyskland f.eks. så lidt tid til at forberede sig, at mange går på nedsat tid for at klare det. Desuden underviser de i bestemte lærebøger, der bare skal pløjes igennem fra ende til anden. Hvordan skal eleverne så udvikle den arbejdsglæde og innovationsevne, som vi skal leve af i fremtiden?
Bjørn Knudsen
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode