Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

9-timers arbejdsuge

9. januar 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Efter finansminister Bjarne Corydon har stillet krav om en ændring af gymnasielærernes arbejdstidsregler har flere lærere skrevet debatindlæg til aviserne. Gymnasielærer Bjørn Knudsen havde for eksempel dette indlæg i Jyllands Posten.

Først gennemførte regeringen en smædekampagne mod landet folkeskolelærere og nu er turen kommet til gymnasielærerne. Her kan de private virksomheder lære noget, hvad angår medarbejderpleje: hæng først medarbejderne ud i medierne og forring derefter deres løn og arbejdsvilkår.

Bjarne Corydon har udtalt, at gymnasielærerne kun underviser 9 timer om ugen. Politikerne har imidlertid selv vedtaget en reform af den gammeldags katederundervisning, så den nu suppleres med projektperioder, hvor spændende emner som global opvarmning og befolknings-eksplosionen tages op. Heri lægger jeg f.eks. en arbejdsindsats inkl. forberedelse svarende til ca. 4 timer om ugen, som ikke er medregnet i de 9 timer. Desuden retter jeg hver uge ca. 25 opgavesæt, hvilket jeg bruger en hel dag på. Det er heller ikke medregnet, ligesom min øvrige forberedelsestid og eksamen ikke er det.

Det er derfor et helt misvisende billede af min arbejdsindsats regeringen prøver at tegne. Faktisk arbejder jeg, som mange af mine kolleger, flere timer, end jeg får løn for, og der er mange lærere, der er gået ned med stress. Indrømmet, det er dejligt at kunne gå ned at købe julegaver en almindelig hverdagsformiddag, men til gengæld arbejder jeg ofte om aftenen og en stor del af weekenden, for jeg skal jo rette opgaver og forberede mig til næste dags undervisning. Det er også dejligt med vores lange ferier, men til gengæld har vi også en arbejdsuge på ca. 41 timer. Jeg ville faktisk hellere have en mindre stresset hverdag og så kun 6 ugers ferie.

Det kan godt være, at gymnasielærere i andre lande er billigere i drift, men det skyldes vel i høj grad at leveomkostningerne er væsentlig lavere end i Danmark, så de kan klare sig med en lavere løn. Samtidigt har gymnasielærerne i Tyskland f.eks. så lidt tid til at forberede sig, at mange går på nedsat tid for at klare det. Desuden underviser de i bestemte lærebøger, der bare skal pløjes igennem fra ende til anden. Hvordan skal eleverne så udvikle den arbejdsglæde og innovationsevne, som vi skal leve af i fremtiden?

Bjørn Knudsen

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater