Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser
  • Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation Lectio Ledelse
  • Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik
  • Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Nedskæringer Elevfordeling Arbejdsglæde Besparelse Taxameter Matematik Psykisk arbejdsmiljø
luk
Tilbage
Ikke kategoriseret
Marie_Krarup

Undervisningsminister blåstempler pjæk

4. december 2012
Skrevet af_
Marie Krarup

Fra Undervisningsministeriets side kommer der et signal af den helt forkerte slags: man skal nu ikke længere have fravær for at deltage i elevsrådsaktiviteter i undervisningstiden.

 

Alle lærere kender det. Når elever har været fraværende fra timer, kræver det ekstra tid at få dem med op på niveau. Også selvom det er dygtige elever. Det er simpelthen forstyrrende for undervisningen og ødelæggende for elevernes egen indlæring, når elever pjækker og dermed undergraver lærerens planlægning om progression. Hvis fraværet skyldes sygdom, bruger man som lærer gerne en ekstra time efter skoletid på at få eleven med, men skyldes det pjæk, er det mildest talt noget andet.

Nu har en officiel undersøgelse så påvist, at pjæk og dårlige karakterer hænger sammen. Skulle man så ikke tage konsekvensen og forsøge at få nedbragt fravær mest muligt?
Det vil undervisningsministeren heldigvis gerne. Og hun foreslår, at man udvisker forskellen på fritid og skole i folkeskolen. Jeg mener, det er den forkerte vej at gå. Man skal i stedet netop stille faglige krav i undervisningstiden og så lade eleverne have deres egen fritid for sig selv hos familierne. Dermed være ikke sagt, at undervisningen skal være kedelig. Det skal den naturligvis ikke. Men den skal netop være faglig og gøre helt klart, hvad og hvorfor man skal lære faget.

I gymnasiet er der også problemer med pjæk og fravær. Også her er der en kamp, der skal tages for at nedbringe fraværet. Der er mange ting, man kunne gøre fra officielt hold og fra skoleledernes side. Men det er meget forskelligt, om man forsøger at gøre noget ved problemet ude på gymnasierne. Overskudsgymnasier kan have modet og viljen til at sætte hårdt ind imod fravær, mens mindre søgte gymnasier har svært ved at få råd til det. Det koster jo en masse taxameter-kroner at smide eleverne ud…. Noget, der med al tydelighed viser, hvor forkert det er at finansiere skolerne efter taxameter.

Fra Undervisningsministeriets side kommer der imidlertid et signal af den helt forkerte slags: man skal nu ikke længere have fravær for at deltage i elevsrådsaktiviteter i undervisningstiden. Det bliver altså nu tilladt at pjække, hvis man er politisk aktiv. Politik er altså vigtigere end undervisning. Det er til at græde over, at vi har en undervisningsminister, der sætter så lidt pris på undervisning. Naturligvis skal eleverne have lov til at deltage i politisk arbejde – både på skolen og i kommunen eller på landsplan. Men det skal da bare ikke foregå i undervisningstiden. Det er jo at gøre grin med lærerne og skolen – ja, med samfundet, der betaler skat for, at vores børn skal lære noget i skolerne. Men en politisk minister kan ikke se, at der er noget, der står over politik. Det er rystende.  Det er også synd for de elever, der nu vil engagere sig i politik i undervisningstiden og derfor få dårligere karakterer.

Men først og fremmest viser det en minister, der ikke vil forstå, at faglig viden og grundig undervisning er det vigtigste i vores undervisningssystem. Noget, der sandt for dyden har været underprioriteret i mange år, – men netop derfor burde trækkes frem nu, hvor skolen skal rettes op på grund af års dårlige resultater.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater