Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
alex_og_jeppe

Uddannelse gavner samfundet

2. november 2015
Skrevet af_
Alex Young Pedersen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I Venstres regeringsgrundlag hedder det: “De gymnasiale uddannelser skal gøre de unge klar til at læse videre, og det kræver et højt fagligt niveau. Derfor vil regeringen styrke fagligheden i de gymnasiale uddannelser.”
Samtidig skærer regeringen 2 % pr. år frem mod 2019, hvor den samlede nedskæring beløber sig til 8,7 milliarder kroner for hele uddannelsessektoren. En så stor nedskæring kan ikke undgå at svække fagligheden. Argumentet, som det er svært at være uenig i, lyder “Vi skal hele tiden sikre, at vi bruger de offentlige midler, hvor de gør størst gavn for borgerne.” Hvilken gavn har borgerne af uddannelse, og hvor gør midlerne bedst gavn? Vi har valgt at sætte fokus på tre områder, der nævnes i forbindelse med omprioriteringerne.
 

Økonomi
Uddannelse er en investering i fremtiden, og vel at mærke en af de mest sikre investeringer et samfund kan gøre. Forskningen viser utvetydigt et positivt økonomisk afkast som følge af mere uddannelse både for den enkelte i form af højere løn og for samfundet i form af færre udgifter til overførselsindkomster, øgede skatteindtægter og forbedret konkurrenceevne. Eksempelvis viser data fra Danmarks Statistik en ligefrem proportional sammenhæng mellem uddannelseslængde i år og timeløn på tværs af den offentlige og private sektor.

Nedskæring af uddannelse medfører på sigt både ringere privatøkonomi og dårligere samfundsøkonomi.

Sundhed
Uddannelse forårsager bedre helbred (færre indlæggelser og længere levetid). Eksempelvis viser studiet “In sickness and in health –Till education do us part”, at risikoen for hospitalsindlæggelser mindskes med 16-29% for kvinder med skolegang udover det 7. skoleår, mens effekten er noget mindre for mænd. Det gælder for alle, at risikoen for at få hjerte-/karsygdomme og andre livsstilsrelaterede sygdomme mindskes markant.

Nedskæring af uddannelse medfører flere indlæggelser og kortere levetid.

Kriminalitet
De langsigtede effekter af øget uddannelsesniveau på fremtidig kriminalitet er robuste, positive og meget store. Kriminalitetsraten falder i takt med højnelsen af det generelle uddannelsesniveau. Rockwool Fondens undersøgelse “Forbryderen og samfundet” har fundet, at af dem, der begår kriminalitet, er to tredjedele arbejdsløse, halvdelen har ikke en uddannelse, og en tredjedel har ikke 9. klasse. Uddannelse er langsigtet kriminalitetsforebyggende. Kriminalitetsbekæmpelse og straf er dyrt.

Nedskæring af uddannelse medfører øget kriminalitet og utryghed i samfundet.

Nedskæring af uddannelse er ikke til gavn for borgerne, hverken fra en økonomisk eller sundhedsmæssig betragtning. Regeringen flytter midler fra sundhedsforebyggelse til dyr behandling, fra langsigtet kriminalitetsforebyggelse til kortsigtet og ekstrem dyr kriminalitetsbekæmpelse og straf, alt imens samfundets økonomiske konkurrenceevne sættes over styr, og det økonomiske råderum formindskes.

Regeringen bruger ikke de offentlige midler, hvor de gør størst gavn for borgerne. De bebudede nedskæringer på uddannelse indfrier ikke målsætningerne i regeringsgrundlaget.

Jeppe Kragelund og Alex Young Pedersen

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater