Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
andreas_monrad_pedersen

Taxameteramputation i dialog

23. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Ligesom på skoler landet over har vi på vores stx-gymnasium haft møder om den bebudede taxameternedsættelse. Eleverne strejkede over middag og arbejder nu på at sende et resolutionsresultat til den lokale presse Lærerne havde møde, først med sig selv og derefter med ledelsen.

Forud for mødet havde jeg som TR taget initiativ til og haft flere møder med rektor, hvor  vi igennem en god og saglig dialog fik talt om, hvordan skolen med mindst mulig skade og indenfor en god skoleøkonomi kan håndtere de bebudede nedskæringer i finansloven på 2, 4, 6, 8 %.

Uden GL-sekretariatets talopbakning og en dialogorienteret tilgang med gensidig tillid fra begge sider af bordet, er jeg sikker på, at vi var kørt fast i talkrig og mistro til skjulte dagsordener.
For mig viser det i høj grad, at der er point at hente i opbygning og bevarelse af et godt samarbejdsklima på skolerne. Gode relationer kan blive guld værd i svære tider. Det gælder både på den enkelte skole og i vores sektor mellem GL og lederforeningerne.

Næste skridt bliver, hvordan vi håndterer EUD-financieringen i 2017, og det bliver en stor udfordring. Vi skal gøre alt for, at stx og VUC ikke både skal nedskæres gennem finansloven OG gennem finansiering af EUD-reformen.
Igen står vi stærkest, hvis vi samarbejder i sektoren i vores bestræbelser på at få ændret den politiske dagsorden. Fastholder regeringen trods vores bestræbelser deres nedskæringer, så står vi os igen bedst ved at samarbejde lærere og ledere imellem om at minimere omfanget af skaderne. Jeg er helt klar over, at nogle skoler rammes hårdere end andre, og at min egen skole er forholdsvis godt stillet i sammenligning. Jeg er også klar over, at ikke alle lærere mødes af en samarbejdsorienteret ledelse og at specielt VUC står med en fundamentalt anderledes stor udfordring. Men der er omvendt mange skoler, hvor det kan lykkes at komme frem til acceptable løsninger, fordi vi har mange fællesinteresser hos lærerne og ledelserne.

Mvh Andreas Monrad Pedersen, Horsens Statsskole.
Jeg opstiller til hovedbestyrelsesvalget på liste 3.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater