Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Stop og tænk

9. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I loven om uddannelse til studentereksamen står der, at gymnasieuddannelserne er et studieforberedende, almendannende system, der giver grundlag for de videregående uddannelser. Jeg har været i gymnasiesektoren i 10 år. Inden da arbejdede jeg med bioteknologiske udviklingsprojekter i 16 år. Skiftet til undervisning har været dejligt, fordi man som underviser tvinges til at kende sine fag grundigt og helt til bunds. Og formålet med gymnasieuddannelserne har passet mig fint, fordi det præcis er det, jeg brænder for: at give en dybtgående faglig forberedelse til universitet og mellemlange uddannelser.  Samt at give studenterne kompetencer til at begå sig i en verden, hvor mange beslutninger baserer sig på naturvidenskabelige argumenter.

Men det stod mig også hurtigt klart, at muligheden for at udføre dette tilfredsstillende arbejde er truet af en tendens, der synes at accelerere: I de sidste 10 år har der været konstante og rastløse krav til forandring og konstante ændringer i forholdene, der hele tiden griber ind i mulighederne for fordybelse i undervisningen. Der sker hyppige ændringer af læreplaner, eksamensformer, og der synes at være en tiltro til, at hverdagen skal være afvekslende, underholdende og spændende snarere end udfordrende, krævende og fordybende.

Skolerne opmuntres til at have mange udviklingsprojekter eller forsøg, og frem for alt skal didaktikken hele tiden ændres:  

Knap har vi vænnet os til induktiv undervisning, så er det ny skriftlighed, cooperative learning, flipped classroom, og nu er det så synlig læring, der er det nye sort. Problemet med alle disse ændringer er, at de altid lover en positiv forandring. Og det viser sig at være rigtigt: Resultaterne fra forsøgene viser altid, at eleverne er glade og lærer mere. For der er ingen kontrol med lige så begejstrede lærere og elever, der underviser "normalt". Begejstrede deltagere giver altid positive resultater. Derfor virker alle nye tiltag altid bedre end de gamle.

Men er jeg så bare et konservativt røvhul, der synes, at alting var bedre i "gamle dage"?

Nej. Jeg ønsker mig ikke et eneste år tilbage i udviklingen, men jeg efterlyser en gymnasieskole, der viser, at den har en akademisk ballast:  

At vi fører forsøg til ende, så vi kan se, at det ikke er ændringen i sig selv, der har virket, men den nye metode.

At vi begrænser nye forsøg til dem, vi kan overskue.

At nye tiltag behandles og vedtages i et pædagogisk råd og ikke i ledelsesafdelinger, ministerbiler eller bestyrelseslokaler.

Vi må da om nogen være uddannet til at være kritiske og stille rimelige krav til kvaliteten af det, vi deltager i.

Og til sidst: Det er paradoksalt, at staten med finansloven 2016 vil skære på uddannelse, samtidig med at den fremskynder en rastløs og konstant forandringsproces, der fjerner fokus fra kerneområderne. Vi må kunne give det forslag kamp til stregen!

Lars Bjarne Nielsen (kandidat for Liste 2)
Brøndby Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater