Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress
  • Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage

Stop og tænk

9. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I loven om uddannelse til studentereksamen står der, at gymnasieuddannelserne er et studieforberedende, almendannende system, der giver grundlag for de videregående uddannelser. Jeg har været i gymnasiesektoren i 10 år. Inden da arbejdede jeg med bioteknologiske udviklingsprojekter i 16 år. Skiftet til undervisning har været dejligt, fordi man som underviser tvinges til at kende sine fag grundigt og helt til bunds. Og formålet med gymnasieuddannelserne har passet mig fint, fordi det præcis er det, jeg brænder for: at give en dybtgående faglig forberedelse til universitet og mellemlange uddannelser.  Samt at give studenterne kompetencer til at begå sig i en verden, hvor mange beslutninger baserer sig på naturvidenskabelige argumenter.

Men det stod mig også hurtigt klart, at muligheden for at udføre dette tilfredsstillende arbejde er truet af en tendens, der synes at accelerere: I de sidste 10 år har der været konstante og rastløse krav til forandring og konstante ændringer i forholdene, der hele tiden griber ind i mulighederne for fordybelse i undervisningen. Der sker hyppige ændringer af læreplaner, eksamensformer, og der synes at være en tiltro til, at hverdagen skal være afvekslende, underholdende og spændende snarere end udfordrende, krævende og fordybende.

Skolerne opmuntres til at have mange udviklingsprojekter eller forsøg, og frem for alt skal didaktikken hele tiden ændres:  

Knap har vi vænnet os til induktiv undervisning, så er det ny skriftlighed, cooperative learning, flipped classroom, og nu er det så synlig læring, der er det nye sort. Problemet med alle disse ændringer er, at de altid lover en positiv forandring. Og det viser sig at være rigtigt: Resultaterne fra forsøgene viser altid, at eleverne er glade og lærer mere. For der er ingen kontrol med lige så begejstrede lærere og elever, der underviser "normalt". Begejstrede deltagere giver altid positive resultater. Derfor virker alle nye tiltag altid bedre end de gamle.

Men er jeg så bare et konservativt røvhul, der synes, at alting var bedre i "gamle dage"?

Nej. Jeg ønsker mig ikke et eneste år tilbage i udviklingen, men jeg efterlyser en gymnasieskole, der viser, at den har en akademisk ballast:  

At vi fører forsøg til ende, så vi kan se, at det ikke er ændringen i sig selv, der har virket, men den nye metode.

At vi begrænser nye forsøg til dem, vi kan overskue.

At nye tiltag behandles og vedtages i et pædagogisk råd og ikke i ledelsesafdelinger, ministerbiler eller bestyrelseslokaler.

Vi må da om nogen være uddannet til at være kritiske og stille rimelige krav til kvaliteten af det, vi deltager i.

Og til sidst: Det er paradoksalt, at staten med finansloven 2016 vil skære på uddannelse, samtidig med at den fremskynder en rastløs og konstant forandringsproces, der fjerner fokus fra kerneområderne. Vi må kunne give det forslag kamp til stregen!

Lars Bjarne Nielsen (kandidat for Liste 2)
Brøndby Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater