Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Mikael Busch_10

Spejlet er splintret

12. december 2016
Skrevet af_
Mikael Busch
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

En god lærer påvirker sine elever og får ofte en vis betydning for deres valg i livet. Sådan har jeg altid forstået lærerrollen. Det er helt elementært. En inspirerende lærer kan endda skærpe sine elevers sans for helt uproduktive fænomener som matematisk skønhed og poesi. Sådan vil jeg gerne se det. Undertiden er påvirkningen så stærk, at det etablerede system næsten må anse det for en trussel mod samfundets orden. Et eksempel herpå er Peter Weirs Døde poeters klub (1989), hvori den karismatiske gymnasielærer John Keating (Robin Williams) forsøger at lære sine elever at ”gribe dagen”. Stop! Rolig nu! Det er jo bare en romantisk film. Den udspiller sig tilmed i en ramme, der dårligt kan sammenlignes med dagens danske skolevirkelighed. Og så fantastisk er John Keating vel heller ikke. Han svigter én af de elever, han selv har inspireret til at gå egne veje. Sandt nok. Alligevel er der noget vigtigt på spil i filmen. Den anskueliggør noget fundamentalt og samtidig værdifuldt i undervisningssituationen:  Læreren har muligheden for – ja, kan dårligt undgå – at repræsentere et symbolsk spejlbillede for eleven. I praksis ikke nødvendigvis et smukt spejlbillede (!), men underviseren har – via spejlingseffekten – et vigtigt potentiale som eksistentiel mentor. Og her er jeg fremme ved mit anliggende. Jeg konstaterer i det aktuelle skolesystem en række forhindringer for spejlingseffekten. Der kunne peges på mange forhindringer. Jeg nøjes her med fem.

  1. I en tid med permanente nedskæringer i den offentlige sektor skal underviserne – samtidig med at de skal løbe stadigt hurtigere – også forholde sig til stadigt flere elever. Det er ikke befordrende for spejlingseffekten. Der kan være langt mellem de magiske øjeblikke i skolen og gymnasiet.
  2. ”Klassen” som omdrejningspunktet for undervisningen er på retur. En række indflydelsesrige skolefolk ønsker den ligefrem helt afskaffet. Man kan forestille sig en trist fremtid, hvor der ikke længere fejres klassejubilæer. Det er fatalt, for klassen – under ledelse af en række meget forskellige spejlingsmuligheder (også kaldet ”privatpraktiserende lærere”) – udgør en unik ramme for elevernes socialisering til kritiske og selvstændigt tænkende borgere.
  3. ”Kompetencer” fik i 2005-reformen forrang for indhold. Det er skidt for spejlingseffekten. Underviseren ved ofte – via intuition og erfaring – hvilket fagligt indhold, der fungerer i undervisningen, men systemet tvinger ham/hende til at tage udgangspunkt i kompetencerne og først i anden omgang udvælge et passende indhold. Med mindre han/hun begår en form for civil ulydighed. Det vil måske ændre sig med den nye reform?
  4. ”Karrierelæring” – årets grimmeste buzzword – synes at repræsentere et indædt opgør med forestillingen om, at eleverne gerne en gang skulle studere den engagerede undervisers eget fag på universitetet. Eleverne skal i stedet studere det, konkurrencestaten aktuelt har behov for. Hverken mere eller mindre. Altså et direkte angreb på spejlingseffekten.  
  5. Digitaliseringen: Man kan forestille sig en foruroligende nær fremtid, hvor en række A-lærere udvikler digitale ”læringsplatforme” uden selv at være i berøring med nogen elever. Selve undervisningen overlades til B-lærere, de nyttige idioter. De behøver hverken at forberede sig eller at tænke en selvstændig tanke. Hermed vil spejlet være knust til atomer. Det er omtrent situationen i folkeskolen efter den store skolereform af 2013.

I den pædagogiske debatbog Carpe diem!, som jeg netop har udgivet, er den døende lærerpersonlighed et overordnet ledemotiv. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater