Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning
Jeppe Kragelund

Snyderne skal da ikke bestemme, hvordan eksaminer skal afholdes

7. september 2017
Skrevet af_
Jeppe Kragelund

De enkelte fags eksamensformer skal tage afsæt i pædagogiske og faglige begrundelser – ikke i en frygt for snyd!

Det undrer mig derfor, at vores undervisningsminister, Merete Riisager, nu vil lukke for internetadgangen under de skriftlige eksaminer for at fjerne snyd.

For det første er det naivt at forestille sig, at en lukket skole-internetadgang vil fjerne ulovligt brug af internettet, da en opkobling via en skjult mobiltelefon nemt gøres uden de store it-kundskaber.

For det andet skal “snyderne” ikke have lov at bestemme over pædagogiske og faglige begrundelser for eksamensformer.

Forslag: Opret central it-løsning
Jeg vil derfor foreslå, at ministeren sammen med forligskredsen arbejder på, at man fra centralt hold tilbyder skolerne et it-system til overvågning af de computere, som eleverne anvender til eksamen.

Der findes allerede udviklede og afprøvede programmer, som holder øje med ulovlig brug af internettet gennem logning af skærmbilleder. Programmet lægges på den enkelte elevs computer inden eksamen og slettes igen efterfølgende.

Snyd er uacceptabelt
Jeg vil slutteligt gerne rose ministeren for at tage eksamenssystemet meget alvorligt. Jeg deler til fulde bekymringer omkring snyd. Det er helt afgørende, at der er og kan være fuld tillid til vores eksamenssystem som en legitim del af vores bedømmelsessystem og efterfølgende optagelsesprocedure til videre uddannelse. Snyd er naturligvis ganske uacceptabelt. I yderste konsekvens kan snyd jo betyde, at “en snyder” kommer ind på en uddannelse på bekostning af en anden elev. Derfor er det en indsats værd at implementere et nationalt system til logning. IT-snyd kan fjernes uden at begrænse brugen af IT til eksamen, hvor det giver faglig mening.

Jeppe Kragelund
Næstformand i GL
Formand for GL’s uddannelsesudvalg
Valgt til hovedbestyrelsen for Liste 3

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Jeppe
    Uddannelsespolitik

    Frasorteres ordblinde med det nye karakterkrav?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater