Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
bestyrelse_09

Skolerne skal udvikles i dialog og samarbejde mellem medarbejderne og lederne

20. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der er ingen vej udenom. Vi ved, at dialog og samarbejde fremmer en positiv udvikling på arbejdspladsen til gavn for vores elever. Vi ved, at medarbejdere og ledere skal samarbejde på de enkelte skoler, for at løfte den vitale samfundsopgave det er at uddanne de unge. Vi ved, at et velfungerende lokalt samarbejde er afgørende for at kunne have fokus på det centrale – kvalitet i kerneydelsen. Derfor er der ingen vej udenom.

Ledelsen kan i samarbejdet veksle sin ledelsesret for større indflydelse, legitimitet og viden. Medarbejderne kan i samarbejdet opnå øget indflydelse i eget arbejde, påvirke lokale rammevilkår fx forbedring af det psykiske arbejdsmiljø, lokal lønpolitik, brugen af it i undervisning m.m. og være med til at definere retningen for skolen.

Samarbejdsaftalen fra 2013 er meget vidtrækkende i dens anvisninger på samarbejde mellem medarbejdere og ledelse. Den kan fint tjene som det arbejdsmarkedsretlige grundlag for udbygning af samarbejdet, som har til formål at skabe rum for faglighed og kvalitet i opgavevaretagelsen. Et godt lokalt samarbejde er baseret på dialog, hvor ideer og løsninger af skolens udfordringer løbende drøftes.

De bebudede nedskæringer på de gymnasiale uddannelser følger den realpolitiske virkelighed, som gennem de seneste år (desværre) har dikteret, at uddannelse af høj kvalitet kan fåes for stadig færre penge. Det bedste modsvar til den opfattelse er et samlet svar fra sektoren. Betydningen og værdien af samarbejde og dialog mellem medarbejdere og ledere understreges på følgende vis:

For det første skal sektoren som helhed stå sammen mod nedskæringerne og konstant minde politikerne om konsekvenserne af de drastiske nedskæringer. Et sådant sammenhold kræver gensidig forståelse og respekt for hinandens roller og opgaver.

For det andet må man lokalt forholde sig til nedskæringerne, hvis disse ikke kan afværges. En implementering af nedskæringerne skal ikke foregå som et ledelsesdiktat, men via dialog.

Samarbejdet og dialogen er altså igen en afgørende forudsætning for såvel den fælles modstand mod nedskæringer og den eventuelle implementering efterfølgende, hvis den fælles modstand viste sig at være frugtesløs.

Ved drastiske nedskæringer tages gymnasielærerne som gidsler, fordi viønsker det bedste for vore elever og kursister på trods af en formindsket ramme. Ønsket om at ville skærme vore elever og kursister mod konsekvenserne af nedskæringerne opfyldes bedst i samarbejde og dialog med ledelsen. 

Det stiller også krav til ledelse. God ledelse er en tvingende nødvendighed og god ledelse er medarbejderinddragelse bygget påsamarbejde og dialog med gode medarbejdere.

 

Alex Young Pedersen

Medlem af hovedbestyrelsen for Liste 3

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater