Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
PædagogikUndervisning
Lene tortzen bager og Søren Willert sh

Skolen som læringslaboratorium

14. januar 2020
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Vi er to konsulenter, som har mødt hinanden omkring en fælles optagethed. Det, vi er optagede af, er kompetenceudvikling, men i en ganske bestemt form. Vi kalder det videnproduktion.

Gymnasieskolens temanummer, november 2019, om efter-videreuddannelse gav os umiddelbar inspiration til dette indlæg. Det er en uudtalt præmis bag temanummerets tekster, at efter-videreuddannelse er noget, der foregår uden for skolens mure. Den præmis vil vi godt udfordre, i hvert fald når det drejer sig om kurser vedrørende efteruddannelsestemaet ‘nye undervisningsformer’. Det tema figurerer ifølge temanummeret som nummer 2 ud af de tre mest søgte efteruddannelsestemaer – med ”faglig ajourføring, fagdidaktik og inspiration til deres fag” som det mest søgte. Vores overskrift Skolen som læringslaboratorium indeholder en opfordring til, at efteruddannelse bygges ind i skolens hverdag og med videnproduktion som overordnet samlende målsætning.

Videnproduktion er optaget af at udvikle viden i stedet for (kun) at afprøve den slags eksisterende viden, som andre har udviklet – og som man f.eks. lærer om på efteruddannelseskurser. Undervisning baseret på ’fremmede’ opskrifter risikerer at få underviser til opleve sig som opskrift-administrator. Lærergnisten og –gløden kan gå tabt. I skoleforankret videnproduktion udvikles viden i stedet inden for rammen af den faglige praksis. Enkeltpersoner og grupper foretager prøvehandlinger på vegne af et fællesskab. Efterfølgende refleksion sigter mod at indfange og videreformidle den indhøstede viden. Prøvehandlinger står centralt, fordi de udvider vores forståelse af praksis på måder, som teori ikke nødvendigvis gør: Når vi taler sammen om, hvad der skete i prøvehandlingen udvider det vores forståelse og mulige handlerum.
Prøvehandlinger giver os et laboratorium, hvor vi ikke behøver at forstå alting først – vi behøver at afprøve for at se, hvad der skete og forstå. Som organisationspsykolog Karl Weick siger, det er i handlingerne og ud fra handlingerne, at vi begynder at skabe mening. Det er virkelighedens feedback, der gør os klogere på hvem vi er, og hvad de næste skridt kan være hos os.
Vi opfordrer skoler til, som aktive læringslaboratorier, at opfatte selvforvaltet videnproduktion og didaktiske afprøvninger som efteruddannelse på linje med andre kompetence- og udviklingsaktiviteter. Vores begrundelse er, at didaktiske afprøvninger og videnproduktion er meget konkrete aktiviteter, der vedligeholder skolens nysgerrige fællesskab om udvikling af kvalitet og praksis.

Skolen som læringslaboratorium går således ud på at videreudvikle sproget for, hvem vi er som skole. At udvikle en fælles beslutningskompetence med masser af nuancer og nerve fra det faglige arbejde. Det handler om, at organisationens traditionelle ”bottom” og ”top” skal bringes til at snakke med hinanden for at få skolen til at hænge sammen som en nysgerrig og videnskabende organisation. I det store overordnede billede af uddannelsesområdet handler det også om at højne kvaliteten af oversættelsesarbejdet mellem politik og faglighed. Det er der brug for i disse reformivrige tider.

Lene Tortzen Bager og Søren Willert

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Klaus Rød Frederiksen sh
    Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Almen forglemmelse

  • Karen Richter Hansen foto
    Pædagogik Undervisning

    Fravær, nærvær og ansvar for læring

  • Jesper Nymann Madsen sh
    Pædagogik Undervisning

    Coronakrisens pædagogiske udviklingsmuligheder

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Pædagogik Undervisning

    En helt ny kasket

  • Anne Boie Johannesson sh aug18
    Pædagogik Undervisning

    Eleverne får (næsten) det sidste ord

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater