Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
PædagogikUndervisning
Blogger Louise sorthvid komp

En helt ny kasket

17. september 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Sidste år blev jeg spurgt, om jeg kunne tænke mig at blive læsevejleder. Den ene del af mig tænkte klart nej, for jeg elsker at undervise og være en del af et klasserum, men omvendt var det også en udfordring, der var svær at afslå.
Jeg har altid været fascineret af læsning og de problemer, der måtte opstå i den forbindelse; problemer, som kan være yderst svære at sætte sig ind i, når læsning og skrivning føles nemt for en selv.

Jeg startede derfor i januar 2019 på CFU, hvor jeg en gang om ugen gik på kurset: ”Afdækning af skriftsprogsvanskeligheder på baggrund af viden om læsning, stavning og skrivning”. Et kursus, der resulterede i den opgave, jeg beskrev i mit forrige blogindlæg, og i at jeg måtte hjælpe til i vores læsevejledning.

Til at starte med troede jeg, ”læsevejledning” primært handlede om at teste vores elever for ordblindhed, dernæst at hjælpe disse til bedst muligt at kunne læse og skrive. Og det er vel også den primære opgave, om end jeg må indrømme, det administrative arbejde fylder langt mere, end jeg havde forventet. Derudover havde jeg stærkt undervurderet, hvor vigtigt det er at være teknisk ferm; en snilde, jeg ikke helt besidder endnu. Flere gange har jeg nu prøvet at være med til introducere til de redskaber, de ordblinde elever får udleveret, herunder cd-ord, intowords, c-pen og håndscanner. Først skal redskaberne testes inden udlevering, så burde den sag være ordnet, men nej når redskaberne skal udleveres, virker batterierne pludselig ikke længere, eller computeren har fået problemer med at installere diverse programmer; til tider grundet dårlig internetforbindelse eller måske grundet pladsmangel på deres computer.

Tro mig der kan være utallige årsager, og det kan virkelig være svært at løse, når man intet har lært om dette, men bare forventes at kunne løse problemerne. Der kan kort sagt nogen gange være meget langt fra teori til praksis. Når det er sagt har jeg virkelig været heldig med at få en god mentor, som tager sig tid til at forklare mig, hvad jeg bør og kan gøre. Jeg troede, jeg var lærenem, men jeg kan godt mærke, der ikke skal meget til for at gøre mig usikker på, om jeg gør tingene godt nok. Sjovt nok for som dansklærer føler jeg mig relativ selvsikker, så det er virkelig en ny rolle, jeg skal vænne mig til. Men jeg er sikker på, det nok skal komme med tiden, og jeg er sikker på, jeg også i læsevejledningen vil finde mig godt til rette. Alt nyt kræver tilvænning, men jeg tror, det er sundt at udfordre sig selv til tider og komme væk fra de vante rammer, således man husker, hvordan det er at være nybegynder og afhængig af hjælp.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Klaus Rød Frederiksen sh
    Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Almen forglemmelse

  • Karen Richter Hansen foto
    Pædagogik Undervisning

    Fravær, nærvær og ansvar for læring

  • Jesper Nymann Madsen sh
    Pædagogik Undervisning

    Coronakrisens pædagogiske udviklingsmuligheder

  • Lene tortzen bager og Søren Willert sh
    Pædagogik Undervisning

    Skolen som læringslaboratorium

  • Anne Boie Johannesson sh aug18
    Pædagogik Undervisning

    Eleverne får (næsten) det sidste ord

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater