Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Dannelse
martinthing_fotorieneuchs_7_0

Riisagers styrkelse af demokratisk dannelse er varm luft

30. marts 2017
Skrevet af_
Martin Thing
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Undervisningsminister Merete Riisager udtalte på gymnasieskolen.dk, at gymnasierne skal styrke den demokratiske dannelse. I mellemtiden står hun i spidsen for en reform og en nedskæringsdagsorden, der i praksis vil gøre det modsatte.

Undervisningsminister Merete Riisager udtalte på gymnasieskolen.dk, at gymnasierne skal styrke den demokratiske dannelse. I mellemtiden står hun i spidsen for en reform og en nedskæringsdagsorden, der i praksis vil gøre det modsatte. Reformen og nedskæringerne kommer til at betyde, at den demokratiske deltagelse for os elever vil blive svækket gevaldigt.

Den 3. juni sidste år indgik en bred forligskreds en aftale om en ny gymnasiereform, der træder i kraft til sommer. Intentionerne i reformen er mange, blandt andet skal den demokratiske kompetence hos eleverne styrkes. Man må forstå på Merete Riisager, at dette skal ske ved, at lærerne på landets gymnasier skal præsentere eleverne for ”demokratiets grundsøjler” i højere grad end i dag. Det kan dog gå hen og blive svært.

Riisagers regering skærer nemlig samtidig kraftigt ned i ressourcerne, der bliver tilført området. Det er direkte skadeligt for de nye kompetencer, og det kommer til at svække demokratiet både på skolerne og i det samfund, vi gymnasieelever kommer ud i efter vores studentereksamen.

Et centralt element i reformen er at forkorte grundforløbet på de gymnasiale uddannelser fra seks til tre måneder. Samtidig har gymnasierne siden finansloven for 2016 skullet skære 2 % om året. STX skal dog skære yderligere, så det i alt bliver en nedskæring på 5,7 % i 2017. Det betyder lærerfyringer. Ifølge en opgørelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening er der 1000 færre lærere i dette skoleår end sidste år. Det betyder mindre forberedelsestid til flere undervisningstimer for landets gymnasielærere.

For at løse den problematik tvinges mange lærere til at standardisere undervisningsforløbene på tværs af forskellige studieretninger og klasser. Det betyder, at vi elever ikke kommer til at have indflydelse på vores undervisning, som vi har i dag.

Vores lærere kommer ikke til at have mulighed for at forlænge et forløb, som en klasse viser sig at være ekstra motiverede for og derfor gerne vil forlænge. Vores lærere kommer ikke til at kunne inddrage aktuelt stof i forløbet om det amerikanske præsidentvalg. Vores lærere kommer ikke til at kunne invitere en gæstetaler ind til et ekstra modul, hvor klassen kan stille spørgsmål og få et nyt syn på det, man har lært. Det er en direkte svækkelse af elevdemokratiet og en drastisk kvalitetsforringelse i vores undervisning.

Det er fint, at Merete Riisager gerne vil styrke den demokratiske dannelse. Problemet er bare, at den nuværende politiske cocktail af reform og nedskæringer meget vel kan ende med at gøre det modsatte. I gymnasiebekendtgørelsens første paragraf lyder det, at gymnasiet “skal forberede eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre”, samt at skolen derfor må “bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.”.
Med standardiserede undervisningsforløb som følge af reform og nedskæringer står disse fine ord tilbage som ganske tomme floskler.

I stedet for at have fine intentioner på papiret, som Merete Riisager tydeligvis har, så skal vi styrke demokratiet ude på gymnasierne i virkeligheden. Det kræver midler nok til gode undervisningsforløb, men det kræver også, at Riisager og hendes kolleger på Christiansborg lytter, når vi elever deltager i demokratiet. Vi er nemlig allerede organiseret, og selvom vi altid kan blive stærkere demokrater, så sker det gennem deltagelse og indflydelse, ikke gennem floskler om mere viden om “demokratiets grundsøjler”.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Kaare-Blinkenberg.jpg
    Debat

    Vi bør opruste og samle alle gode menneskelige kræfter i kampen mod maskinerne

  • blogger Rene Vester Kjær
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Er det på tide at få dannelsen tilbage?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater