Thomas Sand Skadhede (tv.) og Bjarke Andreasen modtog i sidste uge Undervisningsmiddelprisen til Danmarks Læringsfestival i Bella Centret.

Prisvinder: Jeg er blevet fagligt opdateret

Seks idrætslærere har sammen skrevet en kæmpe undervisningsbog. Men det har lige så meget været et efteruddannelsesforløb, fortæller initiativtager Thomas Sand Skadhede. Forleden vandt lærerne Undervisningsmiddelprisen.

Hvis ikke bogen sælger, så er vi i det mindste blevet fagligt opdateret i et helt fantastisk efteruddannelsesforløb.

Det tænkte Thomas Sand Skadhede, da han lagde sidste hånd på den 1.091 sider lange e-bog Yubio Idræt C + B.
I sidste uge fik han og bogens fem medforfattere Undervisningsmiddelprisen ved Danmarks Læringsfestival.

“Vi er helt vildt stolte over at få prisen. Vi er jo lidt amatører, fordi vi ikke har et stort forlag i ryggen og stort set ikke har noget annoncebudget,” fortæller Thomas Sand Skadhede, der er lektor i idræt, biologi og bioteknologi ved Paderup Gymnasium.

Han har tidligere skrevet biologibogen Yubio, og da den nye gymnasiereform også betød ny læreplan for idræt, var det oplagt at skrive en bog til faget, fortæller han.

“Jeg havde jo en skabelon fra min tidligere e-bog, så jeg kontaktede bare forskellige gode venner, som også er idrætslærere, og som har forskellige ekspertområder. De var heldigvis hurtige til at hoppe med i projektet,” siger Thomas Sand Skadhede.  

Yubios forfattergruppe kom derfor til at bestå af Bjarke Andreasen, Lasse Beck Meinicke, Linda Holm-Rasmussen, Malene Løye Kristensen og Søren Friis, der alle er gymnasielærere. De satte sig sammen og fordelte de forskellige områder i læreplanen. Hver lærer fik hovedansvar for to til fire kapitler og gik i gang med at skrive.

“Men vi skrev ikke de endelige kapitler hver især - kun et udkast til kapitlerne, som vi så i fællesskab fik gennemarbejdet og diskuteret. Det var et lærerigt og spændende arbejde,” fortæller Thomas Sand Skadhede.

I en nedskæringstid, hvor forberedelsen er presset, er det rart, hvis der findes en masse øvelser i bøgerne, som er lige til at gå til.

Thomas Sand Skadhede, lektor
Paderup Gymnasium

Kunne lige så godt fortsætte arbejdet
Til sidst skrev Thomas Sand Skadhede og Lasse Meinicke hele bogen igennem for at sikre, at kapitlerne var ensartede på trods af, de havde forskellige forfattere.

Alle kapitler indeholder en historiedel og information om reglerne samt en stor ‘øvelsesbank’ med idéer til praktiske øvelser.

“Vores fokus har hele tiden været: Hvad ville jeg synes, det ville være megafedt at få som gymnasielærer? Og i en nedskæringstid, hvor forberedelsen er presset, er det rart, hvis der findes en masse øvelser i bøgerne, som er lige til at gå til,” siger Thomas Sand Skadhede.

I første omgang skrev lærerne bogen til idræt C.

“Men da arbejdet var gået så godt, kunne vi jo lige så godt fortsætte og opdatere værket til B-niveau,” siger Thomas Sand Skadhede.

Trænger til en fest
Undervisningsmiddelprisen er samlet på 43.333 kroner til de seks forfattere. De har endnu ikke besluttet sig for, hvad pengene skal gå til.

“Jeg tror, at vi skal holde en fest,” siger Thomas Sand Skadhede og tilføjer:

“Vi er alle fuldtidsansatte gymnasielærere, og det har været en rigtig presset tid, så vi trænger til en fest. Men derudover ved jeg ikke helt, hvad pengene skal bruges til.”

Jeg har fået øjnene op for mange flere discipliner i idræt.

Thomas Sand Skadhede, lektor
Paderup Gymnasium

Ud over prisen kan lærerne glæde sig over, at bogen har fået gode anmeldelser og har fundet vej til mange gymnasier, fortæller Thomas Sand Skadhede.

Og så var der også det med efteruddannelsen.

“Vi er fagligt blevet fuldstændigt opdateret, og jeg føler, at jeg har fået øjnene op for mange flere discipliner i faget. Jeg er en klassisk naturvidenskabelig idrætslærer, som tidligere måske godt kunne finde på at negligere den humanistiske litteratur. Men samarbejdet har været en øjenåbner - det er faktisk helt vildt spændende,” siger Thomas Sand Skadhede og tilføjer med et grin:

“Hvis der er nogle af min gamle studiekammerater, som hører det, så kan de vist ikke helt genkende mig.”

Gymnasieskolen er ved at samle alle seks gymnasielærere til et interview om faget, samarbejdet og processen, der kommer senere her på gymnasieskolen.dk