Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Nudging og læringsstile

6. marts 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Man kan påvirke menneskers handlinger uden at fratage dem valg og uden at opstille love og regler. For eksempel kan man skære kage ud i mindre stykker og stille frugten foran kagen til konferencer. Så får man folk til at vælge sundere. Eller man kan lave grønne fodspor mod skraldespande – så havner mere affald det rigtige sted.
Det hørte jeg om på Danmarks Læringsfestival, hvor adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen holdt oplæg om nudging.

Det fører selvfølgelig til overvejelser om hvad vi som lærere kan bruge nudging til. Hvad skal der fx til for at vores elever får lyst til at forberede sig til timerne? Kan vi nudge dem til at aflevere opgaver i stedet for at true dem med fraværsprocenter og skrivefængsler? Det må hænge meget sammen med hvad der motiverer dem og hvad de får ud af at lave lektier i forhold til hvad de ellers kunne lave. Det kunne være rigtig interessant med nogle undersøgelser af det, og måske kaster jeg mig over at eksperimentere lidt med det…

Jeg hørte også Ann Elisabeth Knudsen, der ved en masse om nyeste hjerneforskning, fortælle om hvordan der er videnskabelig evidens for at arbejde med forskellige læringsstile. Hun fortalte blandt andet om en person med hjerneskade, der ikke kunne tale sit modersmål lige efter skaden, men som godt kunne tale et fremmedsprog – fordi centrene for modersmål og fremmedsprog ligger to forskellige steder i hjernen. Og om en anden, som ikke kunne tale efter en hjerneskade, men som godt kunne synge. Hun fortalte også om hvordan opgaver løst under bevægelse aktiverer mange flere steder i hjernen end opgaver, der løses stillesiddende.

Det er superspændende at der nu kan laves undersøgelser af hvordan hjerner reagerer på forskellige undervisningsmetoder, hvordan mænds og kvinder hjerner reagerer forskelligt på det samme  og meget andet. Det appellerer virkelig til min naturvidenskabelige side, og jeg ville elske at kunne begrunde mine didaktiske valg i resultater fra hjerneforskningen – selvom det nok også får konsekvenser for hvad jeg vælger.

I det hele taget giver det et løft til hverdagen at komme på konference, høre spændende oplæg, møde nye mennesker og diskutere det oplevede med kolleger. Det er langt lettere at tænke ud af boksen og få nye ideer i de omgivelser end hjemme i det vante, og ny inspiration giver ny energi og arbejdsglæde. Det kan varmt anbefales at vælge en af de store konferencer som en del af årets kursusaktivitet. Der er de årligt tilbagevendende: Danmarks Læringsfestival, Big Bang-konferencen og Gymnasiedage.dk. Og de er værd at besøge!

 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater