Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
alex_og_jeppe

Nedskæringer er hul i hovedet (på de unge)

7. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

De foreslåede nedskæringer på uddannelsesområdet vil – ja næsten bogstaveligt – efterlade huller i hovederne på de unge.

Kære politikere

Gymnasieuddannelserne er en succes. En succes med afsæt i højt uddannede og engagerede undervisere, som hver dag udfordrer elever og kursister gennem veltilrettelagt og differentieret undervisning og faglige udfordringer. Faglighed, dannelse og sociale færdigheder skal gå hånd i hånd i den gode undervisning. Det kræver tid til den enkelte elev, kursist og klasse.

Som en del af den politiske målsætning om, at 95 % af en ungdomsårgang skal tage en ungdomsuddannelse, har gymnasierne gjort en stor indsats for at bryde den sociale arv med målrettede undervisning til elever fra gymnasiefremmede hjem. Uden gymnasiernes indsats var den politiske målsætning ikke blevet indfriet.

De bebudede nedskæringer risikerer at svække fagligheden og sætte den sociale løfteevne over styr.

Hvem skal i fremtiden ikke længere have mulighed for at tage en gymnasial uddannelse eller få sværere ved at gennemføre sin uddannelse grundet nedskæringer?

Er det Cecilie med en ufaglært mor og far, som med ekstra lærerstøtte kunne formå at knække de akademiske koder?

Er det Benjamin med sociale og psykiske problemer, der med den rette vejledning og differentieret undervisning kunne gennemføre en studieforberedende uddannelse?

Er det Isa, som via sit bekendtskab med den inspirerende lærer får det afgørende skub hen imod et studie i biokemi?

Et det den dårligt fungerende 1.g, som kun med massiv og koordineret lærerindsats får skabt et godt læringsmiljø?

De voldsomme nedskæringer forringer lærernes muligheder for at udvikle undervisningen og fastholde den faglige kvalitet, som er forudsætninger for den gode undervisning. Nedskæringer rammer også dem, som i forvejen har det svært i uddannelsessystemet, og som risikerer at stå uden uddannelse.

Så derfor, kære politikere: Nedskæringer på uddannelse til de unge peger IKKE ind i fremtiden.

I stedet for regeringens fremlagte nedskæringer foreslår LISTE 3, at sektoren samles om at få reformeret uddannelsernes økonomiske fordelingssystem (taxametersystemet) og incitamentsstruktur (fx resultatløn til lederne). Der er med de nuværende styringsmekanismer opstået en uheldig diskrepans mellem undervisningsmål og skolens økonomiske mål.

Alex Young Pedersen og Jeppe Kragelund (HB-medlemmer, Liste 3)

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede.jpeg

    Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater