Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
alex_og_jeppe

Nedskæringer er hul i hovedet (på de unge)

7. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

De foreslåede nedskæringer på uddannelsesområdet vil – ja næsten bogstaveligt – efterlade huller i hovederne på de unge.

Kære politikere

Gymnasieuddannelserne er en succes. En succes med afsæt i højt uddannede og engagerede undervisere, som hver dag udfordrer elever og kursister gennem veltilrettelagt og differentieret undervisning og faglige udfordringer. Faglighed, dannelse og sociale færdigheder skal gå hånd i hånd i den gode undervisning. Det kræver tid til den enkelte elev, kursist og klasse.

Som en del af den politiske målsætning om, at 95 % af en ungdomsårgang skal tage en ungdomsuddannelse, har gymnasierne gjort en stor indsats for at bryde den sociale arv med målrettede undervisning til elever fra gymnasiefremmede hjem. Uden gymnasiernes indsats var den politiske målsætning ikke blevet indfriet.

De bebudede nedskæringer risikerer at svække fagligheden og sætte den sociale løfteevne over styr.

Hvem skal i fremtiden ikke længere have mulighed for at tage en gymnasial uddannelse eller få sværere ved at gennemføre sin uddannelse grundet nedskæringer?

Er det Cecilie med en ufaglært mor og far, som med ekstra lærerstøtte kunne formå at knække de akademiske koder?

Er det Benjamin med sociale og psykiske problemer, der med den rette vejledning og differentieret undervisning kunne gennemføre en studieforberedende uddannelse?

Er det Isa, som via sit bekendtskab med den inspirerende lærer får det afgørende skub hen imod et studie i biokemi?

Et det den dårligt fungerende 1.g, som kun med massiv og koordineret lærerindsats får skabt et godt læringsmiljø?

De voldsomme nedskæringer forringer lærernes muligheder for at udvikle undervisningen og fastholde den faglige kvalitet, som er forudsætninger for den gode undervisning. Nedskæringer rammer også dem, som i forvejen har det svært i uddannelsessystemet, og som risikerer at stå uden uddannelse.

Så derfor, kære politikere: Nedskæringer på uddannelse til de unge peger IKKE ind i fremtiden.

I stedet for regeringens fremlagte nedskæringer foreslår LISTE 3, at sektoren samles om at få reformeret uddannelsernes økonomiske fordelingssystem (taxametersystemet) og incitamentsstruktur (fx resultatløn til lederne). Der er med de nuværende styringsmekanismer opstået en uheldig diskrepans mellem undervisningsmål og skolens økonomiske mål.

Alex Young Pedersen og Jeppe Kragelund (HB-medlemmer, Liste 3)

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater