Minister vil have elevfordeling på plads før sommerferien
Pernille rosen med hænder

Minister vil have elevfordeling på plads før sommerferien

Nye regler om elevfordeling skal træde i kraft i 2022. På trods af endnu en udskydelse af forhandlingerne vil børne- og undervisningsministeren have en aftale på plads før sommerferien.

Der lyder nu en klar melding fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) om, at nye regler om elevfordeling har topprioritet. Derfor ønsker hun at lande en politisk aftale før sommerferien. Det skriver Altinget.

I sidste uge kom det frem, at regeringen på grund af coronasituationen udskyder en del planlagt lovgivningsarbejde, herunder spørgsmålet om elevfordeling til næste folketingsår, der begynder oktober i år.

En yderligere udskydelse fik gymnasiesektoren til at frygte, at nye løsninger på områdt først træder i kraft i 2023.

I gymnasieskolen.dk slog både Gymnasieskolernes Lærerforening og Danske Gymnasier fast, at det kan få store negative konsekvenser, hvis der først kommer en løsning på udfordringen med elevfordeling til skoleåret 2023.

Jeg har stadig en ambition om, at vi forhandler elevfordeling på ungdomsuddannelserne færdig inden sommerferien.

Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Børne- og undervisningsminister

Pernille Rosenkrantz-Theil slår dog nu fast, at det er ambitionen, at skolerne har nye regler at rette sig efter til skoleåret 2022/23.

”Jeg vil bare sige, at jeg har stadig en ambition om, at vi forhandler elevfordeling på ungdomsuddannelserne færdig inden sommerferien,” sagde Pernille Rosenkrantz-Theil ifølge Altinget i går i Folketingssalen under en forespørgselsdebat.

Hun tilføjede, at der måske også kan laves midlertidige løsninger, som kan gælde “her og nu.”

Skæv udvikling
Flere danske gymnasier i og omkring de større byer i Danmark har i de senere år oplevet en polarisering, hvor etnisk danske elever vælger deres lokale gymnasier fra samtidig med, at andelen af elever med udenlandsk baggrund stiger på skolerne. Samtidig mister mange små gymnasier på landet elever til fordel for den nærmeste større by.

En række partier i Folketinget har i flere år været enige om, at udviklingen skal vendes, men det har ikke været muligt at lave en politisk aftale.

Sidste år udskyd Pernille Rosenkrantz-Theil forhandlingerne, så en løsning blev udskudt til skoleåret 2022/23.

Men på trods af en yderligere udskydelse holder den ambition dog stadig, lyder det altså nu fra ministeren.

Det er dog uvist, hvornår forhandlingerne kan gå i gang. Medarbejderne i Børne- og Undervisningsministeriet og børne- og undervisningsministerens er i høj grad optaget af coronasituationen og de nuværende og kommende genåbninger.

Tekniske løsninger
En ny lov om fordeling af elever vil være kompliceret og teknisk, og Pernille Rosenkrantz-Theil kommer da også med et forbehold for, om ambitionen om nye regler til skoleåret 2022/23 også bliver indfriet.

”Kodningen af den store elevfordelingsmodel tager noget tid. Om vi kan få al grundmekanikken ind og fungere – og fra hvornår – det tør jeg simpelthen ikke sige. Det kommer an på, hvornår corona slipper sit tag,” lød det fra ministeren ifølge Altinget.