Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
1000339_10202647151086912_1774031831_n

Målstyring vs. dannelse

21. maj 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Egentlig havde jeg besluttet, at jeg ville holde en pause fra at skrive om uddannelsesforhold. Jeg har allerede ytret mig om pædagogiske forhold i almindelighed og almendannelse i særdeleshed – også længe inden dette emne blev så hot, som det er blevet under de aktuelle forhandlinger om en gymnasiereform.
Undervisningsministerens optræden i Deadline forleden aften tvinger mig imidlertid til at blande mig igen. Jeg må indrømme, at jeg faldt i søvn, da Martin Krasniks interview med Ellen Trane Nørby blev vist direkte. Det står mig imidlertid nu lysende klart – efter at have genset samtalen på nettet – at partiet Venstre for anden gang i nyere tid er ved at forringe gymnasiet i Danmark. Ganske markant endda. I 2005 afskaffede Ulla Tørnæs pensum og gjorde kompetencebegrebet til omdrejningspunktet for undervisningen i gymnasiet. Det var mere end slemt. Nu vil Ellen Trane Nørby gå planken ud: Nu skal målstyring være det centrale i gymnasiet. Ligesom i folkeskolen og den offentlige sektor generelt. Og det på et tidspunkt, hvor den såkaldte KORA-rapport har dokumenteret, at målstyring ikke virker efter hensigten. 

Altså slut med gymnasiet som alment dannende ungdomsuddannelse. For man kan ikke både have målstyring og almendannelse. Det ene udelukker det andet. Der er tale om to fundamentalt forskellige tankegange. Ministeren hævdede ganske vist i interviewet med Krasnik, at hun vil styrke almendannelsen. Hun svingede sig endda mindst tre gange op til at sige, at almendannelsen er ”gymnasiets ledestjerne”. Men hun taler med to tunger: Det meste af tiden kom der kun så pinlige floskler ud af munden på ministeren – reflektere, bringe viden i spil, pejlemærker, bedre trivsel osv. – at bullshitpladen hurtigt blev fuld. Man følte sig næsten hensat til Christine Antorinis besværgende talestrømme om ”spændende og anderledes undervisning”. Der står faktisk ikke noget om dannelse i regeringsudspillet. Bortset fra de fire meget citerede kompetencer – digitale, innovative, globale og karrieremæssige – som ifølge udspillet skulle udgøre moderne dannelse. Men dannelse og kompetencer er ikke synonymer, snarere antonymer. 
Man kan kun håbe på, at de partier, som fortsat deltager i reformforhandlingerne vil have fornuft og styrke til at pille målstyringen ud af regeringsudspillet.
Hvad er det dog, der sker med uddannelsessystemet i Danmark i disse år? Det hele handler om målinger og fremdrift. Det hele handler om, at du skal blive så dygtig, som du kan. Hvor er værdierne? Hvor er idéerne? Hvor er ånden? Den er blevet kvalt af en forstemmende konkurrencestatstænkning, der formuleres i et sjælløst sprog: læringsmaksimering og løfteevne. Det er som om universitetet har glemt Wilhelm von Humboldts idéer om, at forskere og studerende skal have frihed til at forfølge den forskning og følge den undervisning, de selv ønsker. Gymnasiet har glemt J. N. Madvig og betydningen af den klassiske dannelse. Og folkeskolen har med den seneste reform aldeles glemt Grundtvig. Tidligere var der en slags konsensus om grundtvigianismen som fundament for dansk skolepolitik, rækkende fra SF til Venstre. Men da den teknokratiske og aktivistiske Christine Antorini skulle udvikle sin reform, havde hun forkastet Grundtvig og i stedet kastet sin kærlighed på en række forskere, der har fået afgørende indflydelse på folkeskolens fatale retningsskifte: Fra indhold, kultur og etik til ”læringsmaksimering”. 
Nå, men jeg vil jo ikke skrive mere om uddannelsesforhold.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater