Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

”Lokale løsninger” skal være acceptable for lærerne

15. juni 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har vi haft meget fokus på de såkaldte ”lokale løsninger” ude på skolerne siden OK 13. For mange lærere og tillidsrepræsentanter (TR) er idealet en lokal arbejdstidsaftale med akkorder; andre foretrækker et tidsregistreringssystem med en løbende dialog. Det kan være nødvendigt at udvise kreativitet og eksempelvis lave delaftaler. Men det må stå helt klart, at lærerværelset har ret til at afvise modeller, der er uacceptable – om det så er en dårlig akkord eller en tidsregistrering, der ikke bliver taget alvorligt. Her har GL klart meldt ud, hvilke modeller vi kan acceptere i henhold til overenskomsten, i pjecen Styr på tiden.

En ”lokal løsning” må ikke blive en floskel, der dækker over, at det centrale GL-niveau og den smule overenskomst, som vi dog har tilbage, forsvinder ud af ligningen, og at lærerværelset er overladt til sig selv og rektors luner. En ”lokal løsning” skal være en reel løsning, som lærerne på den pågældende skole kan leve med. På vejen dertil kan GL centralt – som også kan være det lokale TR-netværk
 – kvalificere lærernes kamp med viden og ressourcer. Vi kommer gerne ud på skolen og diskuterer mulighederne med jer. Et skolemøde med GL’s formand eller en god sparring mellem TR og GL’s konsulenter har skabt fremskridt på mange skoler.

Efter at OK 13 som en anden granat sprængte vores arbejdsvilkår i alle retninger, og hver enkelt skole på det nærmeste har sin egen model – nogle steder endda forskellige modeller til forskellige lærere – er vores største udfordring individualiseringen. Udgangspunktet for kampen for ordentlige forhold må derfor være lærerværelsets sammenhold og fælles vilje, naturligvis med central opbakning. Det er en undladelsessynd, at vi har forladt os så meget på det centrale regelsæt, at vi har mistet fokus på organiseringen og mobiliseringen af det lokale lærerkollegium.

I GL har vi på det seneste arbejdet med konceptet ”den organiserende fagforening”. Grundtanken er, at en fagforening ikke blot er et landskontor eller et udvalg, der forhandler overenskomster, men ganske enkelt består af en gruppe kolleger, der har slået sig sammen på arbejdspladsen – hos os GL-klubben. Hver eneste GL-klub må i dag gøre sig klart, hvilke arbejdsvilkår man ønsker på sin egen skole, og formulere dem som krav. Ikke blot over for ledelsen, men også over for hinanden – kolleger, TR’er, TR-netværk, centralt niveau. Kun sådan kan vi forvente at få acceptable og måske ligefrem gode ”lokale løsninger” for alle vores medlemmer.

Helene Caprani
Medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 1

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater