Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Ledelsesideologi, nej tak

13. december 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I sidste nummer af Gymnasieskolen gør Anders Raastrup Kristensen, ledelsesforsker og angiveligt vidende om ledelse i gymnasiesektoren, sig klog på gymnasielærernes opgaveoversigter. Han udtaler: ”Mange steder holder lederne igen og prøver at fordele tingene nogenlunde ligeligt, fordi de er bange for at rykke ved retfærdighedsfølelsen, og det, tror jeg, er fornuftigt. De ville møde så meget modstand fra lærerne, hvis de fordelte opgaverne mere skævt.” Men lærerne er selvfølgelig nødt til at acceptere forandringen på et tidspunkt, understreger han og fortsætter: ”Men det er ikke det samme som, at ledelsen absolut skal fremlægge konkrete tal.” Ledelserne skal i stedet ”tage tyren ved hornene og spørge direkte: Synes du, at opgaverne er ligeligt fordelt?” Så kan de utilfredse lærere ”i det mindste ikke sige, at det ikke er gennemsigtigt”. Nå ikke!?

Kristensens udtalelser er problematiske og undrer os: Fremstillingen af lærerne er patroniserende – og er der virkelig forskning, der viser, at vi ikke bør have tal på opgaverne? At ”de utilfredse lærere” skal klappe hælene sammen og acceptere ledelsernes enevælde, hvis bare de er blevet spurgt, om de synes, at opgaverne er ”ligeligt fordelt”? Hvor meget af dette er egentlig bare ideologi?
Lærerne ønsker tal på opgaverne, fordi det ellers er umuligt at gennemskue ledelsens prioriteringer, og om der er rimelighed i fordelingen af opgaver. Uden tal har man reelt et dårligt sammenligningsgrundlag fra år til år og fra lærer til lærer. Det skaber selvsagt mistillid, når ledelser hemmeligholder deres planlægningstal for lærerne, hvilket burde være åbenlyst for den såkaldte ledelsesekspert. Tillidsmændene og lærerne er tydeligvis de egentlige eksperter på disse forhold.

Kristensen mener, at der ikke skal være tal på opgaverne, ”fordi der skal være plads til enkeltsager og undtagelser, så der kan tages hensyn til en presset lærer, der er på grænsen til at få stress, eller hvis en klasse viser sig at være særligt krævende”. Men lederne kunne såmænd godt tage individuelle hensyn før OK 13. Og kampen om tallene på opgaverne handler i øvrigt overhovedet ikke om, at arbejdsgiverne i foråret 2013 var motiveret af hæmningsløs omsorg for stressramte lærere. Det handler om, at sektoren som følge af OK 13 er udsat for rå nedskæringer, som helst skal ”forsvinde” i ugennemsigtige opgaveoversigter. Præmissen var og er, at lærerne er rigide, ineffektive og kollektivt tænkende i samfundsskadeligt omfang, og den sang synger Kristensen altså med på ved at reducere striden til et spørgsmål om manglende hensyntagen til stresstruede kolleger. Det er ikke en køn sang, og det er overhovedet ikke på ekspertniveau.

At forandringerne er en nødvendighed, man må tilpasse sig på linje med naturkræfterne, synes at være en sandhed, der især florerer i ledelsesteorier og organisationspsykologers hoved. Men det er altså ikke mere sandt end den nødvendighed, at kvinder måtte tie i forsamlinger i det traditionelle samfund. Den slags ”nødvendigheder” fortjener ikke medløb, men modstand.

Kåre Blinkenberg og Tomas Kepler
Medlemmer af GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater