Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
bloggerrita

Kunst skaber dialog

18. september 2015
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har altid mine dansk- og engelskklasser med på det lokale kunstmuseum i Randers mindst en gang hvert semester.
Der sker noget positivt både med elevrollen og lysten til at ytre sig, når man træder ud af klasseværelset og ind i et professionelt rum, der sender tydelige opfordringer til eleverne om at italesætte deres oplevelser. Som intet andet læremiddel formår kunsten at engagere ALLE elever/beskuere og på samme tid underholde, provokere og give anledning til refleksion og diskussion om de visuelle indtryk.

Denne gang er det en Peter Carlsen – udstilling, som er målet med besøget. Peter Carlsen er samtidskunstner og hans billeder inviterer med deres belysning af aktuelle problemstillinger eleverne til stillingtagen og dialog. Temaerne er f.eks. Danmarks krigsdeltagelse i Irak og Afghanistan, miljø- og affaldsproblemerne, som livet i velfærdsstaten skaber, de 7 dødssynder, der er blevet anerkendte værdier, og ikke mindst spørgsmålet om, hvad det vil sige at være dansk. Der er således nok at forholde sig til for eleverne.

Udfordringen for læreren – ikke mindst i et sprogfag som engelsk, er at igangsætte aktiviteter, der dels har den sproglige træning både skriftligt og mundtligt i centrum og dels aktiverer alle elevernes fag-kompetencer i deres kunstneriske valgfag.  Jeg sammensætter grupperne, så der i hver gruppe er en elev med billedkunst og derudover placeres elever med musik, mediefag og drama i grupper, der kræver redskaber fra disse fag for at kunne løse arbejdsopgaverne. Her kommer 4 eksempler på gruppeopgaver (oversat til dansk), der har alle kunstneriske fag i spil i forhold til engelsk.

1.     Lav et indslag til en lydavis. Det skal være en on-location reportage i hvilken I fortæller lytterne om udstillingen og interviewer en eller to ”gæster” i udstillingen om deres syn på billederne/et specielt billede...Brug mobiltelefonen.  I låner mobil-højttaler til præsentationen.

2.     Lav poetry slam/spoken word på et eller to af Peter Carlsens billeder. Opføres for klassen. Læg teksten op i klassens facebook-gruppe.  Få inspiration til at løse opgaven  af tidl. DM i poetry slam Peter Dyreborg: https://www.youtube.com/watch?v=b3YXq4lhXDo

3.     Vælg et par billeder, der viser, hvordan Peter Carlsen bruger HUMOR og de 7 dødssynder i sine billeder. Lav et par korte billedanalyser med fokus på disse spørgsmål.

DE 7 DØDSSYNDER:

Hovmod, griskhed, utugt, misundelse, frådseri, vrede og dovenskab.  
ALLE I GRUPPEN skal udtale deres mening. Der laves en video-optagelse af meningstilkendegivelserne.

4.     Skriv en anmeldelse af udstillingen til Amtsavisen med fokus på Peter Carlsens syn på DANSKHED. Vælg et par billeder til artiklen og begrund, hvorfor disse billeder er centrale. Læg anmeldelsen op i klassens facebook-gruppe. Anmeldelsen læses op på museét .

En fagperson fra museét – i dette tilfælde museumsdirektør Lise Jeppesen – introducerer kort til Peter Carlsens kunstneriske univers og placerer ham kunsthistorisk. Herefter er der ca. en time til at løse den stillede opgave med mig som coach, hvilket giver mig rollen som den, der træder ind i aktiviteten og forsøger at guide arbejdet videre uden at lægge hverken mit kunstsyn eller bud på løsningen af opgaven ned over eleverne. Eleverne tør tydeligvis mere rent sprogligt, end i de vante rammer og roller i klasserummet.
Er det pga. kompetencen fra det kunstneriske fag? Er det, fordi der ingen facitliste er på kunsten? Er det, fordi mediet (især mobiltelefonen) fjerner projektørlyset fra eleven og lægger sprogtræningen ind i mediet? Der ligger nogle svar gemt her, tror jeg. I hvert fald oplever jeg hver gang, vi arbejder på kunstmuseét, at stille elever får en stemme.

En af mine elever sagde følgende om besøget: ”Det er godt at komme ned på f.eks. Randers kulturmuseum, fordi det hjælper med at fokusere på arbejdet. Omgivelserne gør, at man ved, hvad man skal arbejde med. Det er også nemmere at analysere billeder, når man ser dem i deres virkelige farver, billeder på nettet kan have ændret “farvetoning””

Konkluderende kan jeg som underviser kun sige, at der udover de faglige gevinster i at arbejde i et kunstmuseum også ligger en dannende og opdragende funktion i at beskæftige sig med kunst, og det er også en fin sidegevinst at få med i sine læringsdesigns.

 

Læs mere her i Randers Amtsavis om bl.a. elevernes syn på museumsbesøget:

  • Ud af klasseværelset og bliv klogere
  • Interessant at slippe væk fra tavlen

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater