Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
bloggerrita_ny

Knæk sprogkoden til norsk og svensk med talesynteser

20. maj 2016
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Tidligere havde alle elever i en klasse en boglig tilgang til stoffet, men i dag er flere elever udfordret i forhold til at læse og stave, hvorfor der i en klasse er mange forskellige måder at lære på. Dette skal i stigende grad imødekommes i undervisningen for, at hver enkelt elev lærer mest muligt i den enkelte lektion.

Derfor inddrager jeg konsekvent læse-skriveværktøjet CD-ORD i min undervisning både i dansk og i engelsk. Senest har jeg med stor succes brugt de tre talesynteser: Kristian/svensk – Tor/bokmål og Olai/nynorsk i min danskundervisning i 2y.

For mange af mine midtjyske elever på Randers Statsskole er norsk og svensk ikke nabosprog men fremmedsprog. Det er simpelthen ikke sprog, de kan høre inden i deres hoveder, når de læser norske og svenske tekster. Jeg har oplevet, at brugen af lyd gør en stor og afgørende forskel for, at eleverne hurtigt kan knække sprogkoden til de to sprog. Efter to timers undervisning i svensk sprog med brug af Kristian-talesyntesen, kunne alle elever efterfølgende præstere en indtaling af en svensk tekst, med en udtale, der vakte beundring i klassen. Ja, en af eleverne udtalte sågar ved timens slutning, at det havde været sjovt at have svensk.

Jeg introducerede kort eleverne til svensk sproghistorie og centrale grammatiske forskelle og bad dem om hver gang, vi læste en svensk (og senere norsk) tekst at skrive deres sprogiagttagelser ind på en padlet, jeg havde lavet til svensk (og senere en tilsvarende norsk), så kunne vi afsluttende selv udforme nogle regler for svensk grammatik f.eks. med hensyn til bøjning af svenske substantiver i pluralis.

Som tekstgrundlag brugte jeg primært tekster fra to af mine egne digitale ClassBooks-antologier til dansk henholdsvis ”Godbidder” og ”Stjerneskud”.

Her kommer et eksempel på, hvordan man kan bruge talesyntese aktivt i tekstarbejdet både litterært/fortolkningsmæssigt og sprogligt:
Teksten er et digt af Rasmus Graff med titlen ”Edith Södergran”. Teksten findes både i en dansk og svensk version indtalt af Rasmus Graff selv og er en systematisk indsamling af samtlige sætninger i Edith Södergrans 5 digtsamlinger, der begynder med “Jag är”

Sprogopgaver:
Lyt til Rasmus Graffs svenske indtaling af digtet -sammenlign med CD-ORD/KRISTIAN-stemmen

Dansk og svensk er begge østnordiske sprog

Hvordan er den svenske sprogrytme kontra den danske?

Hvad kan du konkludere om forskelle/ligheder mellem svensk og dansk sprog? – sammenlign de to versioner af digtet

– se på bøjningsmønstrene

– se på substantivernes køn: er der sammenfald mellem intet -og fælleskøn-substantiverne på svensk og dansk?

– kommentér vokalforskellene

– andre sprogiagttagelser?

 Hvilke ord afviger helt fra dansk sprogbrug?

Litteratur/fortolkningsopgaver:
Er der et mønster i billedsproget? – farvelæg sætninger, der f.eks. har med naturen, religion, kroppen og kvindekønnet at gøre

Kan man sige noget konkluderende om Edith Södergrans billedsprog og indholdet i hendes digte?

GRUPPEOPGAVER:
Søg information om hendes banebrydende forfatterskab på internettet

Find alle hendes digte her: http://runeberg.org/landicke/

Brug CD-ORD Kristian-stemmen og læs/lyt til et par digte af hende og se, hvordan “Jeg är”- sætningen indgår i konteksten.

Lav en analyse af et af digtene. Brug CD-ORD-stemmen Kristian til oplæsning – prøv selv at indtale digtet (brug din mobiltelefon).

Præsenter for klassen – en indtaling fra hver gruppe skal indgå i præsentationen

 

Hør elevernes reaktion på brugen af talesynteser i norsk og svensk i videoen.

 

youtube://v/p31uJdk6dmo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater