Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Overenskomst
Profilbillede

Jo, den danske model ER truet

11. april 2018
Skrevet af_
Tomas Kepler

Kommentar til Gymnasieskolens artikel: Tidligere LO-næstformand: “Lovindgreb er centrale i den danske model“

Tidligere næstformand i LO (fra 1996-2007, i dag direktør for Kreativitet & Kommunikation, brancheforeningen for rådgivende kreative erhverv) Tine Aurvig-Huggenberger er i Gymnasieskolens artikel d. 9/4 citeret for, at hun synes, at ”den store, dramatiske fortælling om, at den danske model er truet, er fuldstændigt overgearet. Der har jo været politiske indgreb nærmest hver eneste gang, der har været storkonflikt”. Huggenberger tager udgangspunkt i storkonflikten i 1998, hvor den private sektor kæmpede for den 6. ferieuge, og hvor Folketinget efter de privatorganiserede medlemmers nej til LOs og DAs aftaleforslag og 11 dages konflikt afsluttede konflikten med et lovindgreb, som ophøjede forslaget til lov. ‘Det klarede den danske model jo fint nok den gang, så hvad er problemet egentlig nu?’, lader til at være Huggenbergers logik.

Huggenberger konstaterer, at ”lovindgreb er centrale i den danske model”. Min opfattelse er, at det er aftaleprincippet, som er det centrale i den danske model – det, at parterne anerkender hinandens eksistensberettigelse som aftaleparter, og at modellens formål først og fremmest er at producere aftaler, som begge parter kan se sig selv i. Med respekt for Huggenbergers lange virke i LO, så vil jeg påstå, at den danske model altså ER truet, endda i alvorlig grad, fordi de offentlige arbejdsgivere bevidst svigter dette formål.

Som bekendt er der mere balance i den danske model på det private område end der er på det offentlige. Det, som vi har set udvikle sig over de senere år, er en adfærd, hvor de offentlige arbejdsgivere med åbne øjne går efter at udnytte den ubalance til at omgå intentionen i modellen. Lærerkonflikten i 2013 er nok det mest eklatante eksempel, men vi har i det offentlige med oprettelsen af Moderniseringsstyrelsen set denne undergravende tilgang til den danske model i flere udformninger, som også kommer til udtryk ved OK18, eks. i styrelsens luskede angreb på den betalte frokostpause. At Lars Løkke nu føler sig så presset, at han garanterer at føre sparede lønkroner ved en eventuel kommende konflikt tilbage til ”velfærden”, ændrer ikke på oplevelsen af, at strategien er at sabotere den danske model på det offentlige område. Det er en rød tråd, som går på tværs af skiftende regeringer, og som lader til at være dybt indlejret i centraladministrationens top.

Jeg vil altså vove den påstand, at det ikke giver nogen mening at forstå den aktuelle situation ud fra LO-konflikten i ’98. Helt grundlæggende ser verden noget anderledes ud i dag på det offentlige område, end den vist gjorde tilbage i ’98 på det private.
Den danske model er helt åbenlyst truet på livet, og som jeg også har sagt det på vores OK18-medlemsmøder her i foråret, så mener jeg, vi allerede nu kan være sikre på, at den VIL komme til debat efter OK18. Spørgsmålet er, hvad baggrunden for den debat skal være; en OK18-aftale, eller et lovindgreb? Det ved vi endnu ikke, men vi skal forsvare den danske model ved at kæmpe for en aftale til det sidste. Det altafgørende er, at vi står sammen i fagbevægelsen til det sidste, og om nødvendigt ud i en konflikt – også af hensyn til den efterfølgende debat om den danske model. I vores solidaritet tror jeg nemlig også, vi skal finde arbejdsgivernes motivation for bagefter at tale om den danske models fremtid med os og medlemmernes tro på, at fagbevægelsen kan vise vejen frem for de fælles løsninger på den lange bane.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • DXHZaaFWAAAL_9p (1)
    Overenskomst

    This is it

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater