“Jeg tænker hele tiden på, hvad jeg kan gøre for at få en fastansættelse”
seminar for ikke-fastansatte

“Jeg tænker hele tiden på, hvad jeg kan gøre for at få en fastansættelse”

Tvivlen på egne kompetencer og usikkerhed fylder hos ikke-fastansatte gymnasielærere. Årsvikar Simone Lau Stampe har endelig fået foden indenfor.

Man er konstant på prøve, og fremtiden er uvis.

Det var de vilkår, som deltagerne fortalte om på Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) seminar for ikke-fastansatte i weekenden.

Her deltog omkring 35 gymnasielærere, som enten er ledige eller har løse ansættelser.

Simone Lau Stampe arbejder på Slagelse Gymnasium, hvor hun efter halvandet år på dagpenge er blevet ansat som årsvikar indtil sommeren 2019.

“Jeg tænker hele tiden på, hvad jeg kan gøre for at få en fastansættelse, og hvad jeg skal gøre, hvis det ikke lykkes. Det var rigtig svært at være arbejdsløs og modtage afslag på afslag,” siger Simone Lau Stampe.

Hun er 25 år og underviser i samfundsfag og psykologi.

Tab af tillid til egne evner
Til seminaret holdt erhvervspsykolog Mads Schramm et oplæg om udfordringerne i arbejdslivet som ikke-fastansat.

Det er vigtigt at forsøge at skabe overblik over din situation og tale med dine nærmeste om bekymringerne

Mads Schramm
Erhvervspsykolog

En af de ødelæggende konsekvenser ved at være ikke-fastansat eller jobsøgende er et tab af tillid til egne evner.

“Man skal være kritisk med sin indre arbejdsgiver, som fortæller dig, at du ikke er kompetent. Vær bevidst om de negative tankemønstre, for de fører ikke til noget godt,” siger Mads Schramm.

Ledelsen på gymnasierne kan hjælpe de ikke-fastansatte ved at udvise gennemsigtighed. Det er vigtigt for medarbejderne at vide, hvorfor man ikke blev fastansat, fortæller Mads Schramm.

Derfor skal ledelsen være transparent om begrundelsen for at ansætte og afskedige årsvikarer.

Er det et faldende elevtal, nedskæringer, eller fagkombinationen der ikke passede?

“Hvis medarbejderne ikke får en begrundelse, kan man lynhurtigt vende tilbage til den destruktive tankegang med, at så er det nok mine kompetencer og personlighed, som der er noget galt med,” siger Mads Schramm.

Indbyrdes konkurrence
Jo kortere stillingen er, jo værre er det at være vikar, fortæller Pernille Nørgaard Kjølstad Larsen.

Hun er årsvikar på Høng Gymnasium og HF, hvor hun underviser i engelsk. En stilling som hun er rigtig glad for, fordi hun får lov til at være med hele vejen fra første skoledag til SRP og studietur.

“Et kort sygevikariat er mega hårdt, fordi du konstant er usikker på din fremtid. Som årsvikar kommer du trods alt igennem hele rytmen. Jeg glæder mig meget til at skulle med på studietur, for så føler du dig som en rigtig lærer,” siger Pernille Nørgaard Kjølstad Larsen på 25 år.

Men slutningen af et årsvikariat er aldrig sjovt. For uvisheden om din økonomiske og karrieremæssige fremtid ligger som en tung sky over arbejdslivet, fortæller hun.

Især hvis der er to årsvikarer med den samme fagkombination, men skolen kun skal bruge en lærer.

“Det er enormt ubehageligt, for du under dine kollegaer det bedste, men helst ikke på bekostning af dig selv. Du skal hele tiden konkurrere med de andres kompetencer, og så spekulerer man på, om man er dygtig nok til den konkurrence,” siger Pernille Nørgaard Kjølstad Larsen.

Det er vigtigt at italesætte ens bekymringer og tale med sine kollegaer om det.

Det hjælper at tale om elefanten i rummet, fordi man ofte deler de samme tanker, siger hun.

En MUS med sig selv
Korte ansættelser er generelt ikke sundt for mennesker, fordi det skaber usikkerhed, mener erhvervspsykolog Mads Schramm.

Han oplever, at behandle flere og flere projektansatte og personer med løse ansættelser for blandt andet stress.

Til weekendens oplæg rådede han tilhørerne til at tage en medarbejderudviklingssamtale (MUS) med sig selv og kigge på sin økonomiske situation, som ofte giver anledning til yderligere bekymringer.

“Det er de gule post-it sedler, der vækker dig om natten, så derfor er det vigtigt at forsøge at skabe overblik over din situation og tale med dine nærmeste om bekymringerne,” siger Mads Schramm.

Få det bedste ud af et vikariat
På Slagelse Gymnasium oplever Simone Lau Stampe, at de fastansatte lærere er gode til at inkludere vikarerne i fællesskabet på lærerværelset.

Det er vigtigt, at man som vikar føler sig velkommen, mener hun.

Det er jobbet som gymnasielærer, som er Simone Lau Stampes levevej, og derfor forsøger hun at få det bedste ud af sit vikariat.

“Jeg husker mig selv på, at det ikke har noget med mig som person at gøre, hvis jeg får afslag. Det handler både om økonomi, fagkombination, pædagogikum, geografi og meget mere. Jeg er virkelig glad for min vikarstilling, fordi nu har jeg endelig fået foden indenfor,” siger Simone Lau Stampe.

Simone Lau Stampe

"Hvis din ansættelse ikke bliver forlænget så husk på, at det i 99 procent af tilfældene ikke har noget med dig som person at gøre."

Pernille Nørgaard Kjølstad Larsen

"Vær proaktiv og tænk over hvad du kan gøre for at få mest muligt ud af dit vikariat."