Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Inspirerende – men tør vi?

30. september 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasiedage.dk var nogle virkelig inspirerende dage, der som sædvanligt gav masser af inspiration og gode muligheder for at netværke med kolleger fra andre skoler og gymnasieformer.

Hvis eleverne alligevel kun er der eller kun følger med halvdelen af tiden, kan man så ikke bare halvere skoledagen og sætte to lærere på i stedet for én? Kan man undervise tværfagligt 50-80 % af tiden? Kan lærere selv lægge skemaer? Kan både lærere og elever lære at være innovative?

Det var nogle af de spørgsmål, som jeg fik svar på til Gymnasiedage.dk, der lige er blevet afholdt af Syddansk Universitet og CFU. Det var nogle virkelig inspirerende dage, der som sædvanligt gav masser af inspiration og gode muligheder for at netværke med kolleger fra andre skoler og gymnasieformer.

Det mest provokerende, befriende og inspirerende, jeg oplevede på konferencen, var oplægget fra nogle af folkene fra ”Gymnasiet tænkt forfra”. De har tænkt rigtig langt ud af boksen, hvilket deres bekræftende svar på de indledende spørgsmål viste. Og de praktiserer det også.

Det kan virke ret angstfremkaldende, når en gruppe tænker og praktiserer så anderledes og nyt. Måske fordi vores virke som gymnasielærere ikke kun er vores job, men også en stor del af vores identitet? Det er skræmmende, hvis man pludselig bliver i tvivl om, hvem man er, eller hvad man vil med sit liv.  Og det kræver måske så meget vilje og energi at skifte retning væk fra den vej, man er trådt ind på, at man opgiver på forhånd.

Samtidig er det inspirerende og opløftende, at der er muligheder for forandring og nytænkning. Vi kan, hvad vi vil – og det blev vist af folkene fra ”Gymnasiet tænkt forfra”. Vi kan blive bedre, vi kan ændre dårlige vaner, vi kan få eleverne til at deltage aktivt. Og det giver energi at få entusiasmen og engagementet tilbage i hverdagen.

Det er ikke sikkert at ideerne, der praktiseres af ”Gymnasiet tænkt forfra” er velegnede for hele skoler og alle lærere. Men projektet viser, at nytænkning er mulig, uanset om det er vilde, visionære og flyvske ideer eller mere pragmatiske og jordnære. Innovationsteorierne har ret i, at det ikke er konstruktivt at starte med at tænke på alle begrænsningerne og indvendingerne. Hvis vi gør det, vil vi ikke udvikle os ret meget. For at tænke ud af boksen, må vi starte med at lægge indvendingerne væk. Når vi så har fået en masse gode ideer, kan vi begynde at se på, om de kan realiseres indenfor de givne rammer. Og så kan vi jo starte i det små i stedet for at springe ud på det dybe vand med det samme. Jeg vil finde ud af, hvordan jeg kan få listet innovative elementer ind i min undervisning lidt efter lidt.

Det bliver spændende at læse forskningsrapporterne fra ”Gymnasiet tænkt forfra,” efterhånden som de udkommer, og interessant at se, hvordan den radikalt ændrede undervisningsform påvirker lærere og elever i det lange løb. Jeg er ikke i tvivl om, at vi andre kan lære en masse an dem!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater