Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Hvordan læser eleverne egentlig?

20. december 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der er lavet undersøgelser, der viser, at e- og i-bøger læses som hjemmesider, dvs. ikke lineært og systematisk, men springende og overfladisk (se det tidligere blogindlæg ”Digitale eller analoge bøger?”).

Det leder mig til at spørge, hvordan eleverne egentlig læser tekster på helt almindeligt papir. Har hjemmeside-læsemåden spredt sig til papirteksterne? Læser eleverne slet ikke lineært mere? Eller er der bestemte typer af tekster, der læses hjemmesideagtigt, mens andre læses lineært? Det kunne vi godt bruge noget forskning i!

Spørgsmålene er afledt af mine oplevelser i forbindelse med laboratorieøvelser, hvor problemerne med den faglige læsning er ekstra tydelig. Når eleverne skal lave eksperimentelt arbejde, har de som regel en øvelsesvejledning at gå frem efter. Og alle øvelsesvejledninger er opbygget på samme måde: Først formål med øvelsen, så teori, derefter udstyrsliste, så fremgangsmåde og resultatskemaer, og til sidst efterbehandlingsspørgsmål.  Derfor skulle man tro at eleverne enten læser dem fra top til bund eller i løbet af deres gymnasietid bliver i stand til at ”afkode” dem og læse efter de oplysninger, de skal bruge, for at kunne udføre forsøget. Men det er ikke så simpelt for dem. Nogle kommer og spørger om, hvad det egentlig er, de skal gøre, andre tager det forkerte udstyr frem, nogle prøver at læse fremgangsmåde ind i teoriafsnittet, og andre igen starter et forkert sted i fremgangsmåden.

Jeg har ikke undersøgt, hvordan eleverne læser i grundbogen, så jeg ved ikke, om de kun ”pletlæser”, skimmer, springer eller faktisk læser fra top til bund. Men det er helt sikkert ikke lettere at læse i grundbogen, end det er at læse øvelsesvejledningerne.

I danskundervisningen er det min opfattelse, at eleverne endnu godt kan læse skønlitterære tekster på en fornuftig måde, men så snart vi bevæger os over i grundbøger, så kniber det. Og spørgsmålet er, hvor længe endnu de kan læse skønlitteratur, hvis vi ikke hjælper dem med det?

Jeg gør meget ud af skriftlighed i mange afskygninger i min undervisning, men jeg har nok forsømt faglig læsning, som jeg kun plejer at introducere til i en dobbelttime i grundforløbet. Der skal meget mere til, efterhånden som læsning fra start til slut i en tekst ikke længere er selvfølgeligt for de unge, fordi de er vant til at læse på nettet.

Jeg tror, at vi skal sætte ind i alle fag med en målrettet indsats, og at indsatsen skal være fordelt over alle tre år. I de naturvidenskabelige fag kunne man fx, som en kollega gør med sine hold, sætte eleverne til at lave tegneserier over fremgangsmåderne i øvelsesvejledningerne. Og i alle fag kunne man træne højtlæsning. Det er faktisk ikke så let at læse fagsprog som fx reaktionsskemaer eller matematiske formler, hvis man skal sige, hvad der egentlig står, og ikke bare læse bogstavbetegnelser op. Og der bør også trænes strategier for læsning og forståelse af faglige tekster.  

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater