Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Hvordan bør reformen reformeres?

12. februar 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Kan politikerne gennemskue de floskler, der stadig spøger fra gymnasiereformen, da læring skulle lettes gennem ”sag frem for fag”?

Dengang blev der for eksempel indført – uden nogen evaluering af det eksisterende tværfaglige samarbejde naturfag – det helt upraktiske og uafprøvede NV, der var helt kaotisk de første år, før ”justeringer” rettede op på det indlysende tåbelige.

Skolerne har lige siden kæmpet med disse grundforløb, men rektorerne og Gymnasieskolernes Lærerforening konstaterede for nylig, at de aldrig har virket tilfredsstillende. Imens er 10 årgange elever blevet ofret på forsøget.

Hver ”justering” af reformen har betydet en lidt større retræte fra den oprindelige plan for det ”fremtidssikrede” gymnasium. Uheldigvis har politikerne kun delvist fået øje på de fortsatte problemer for eleverne: For eksempel har ingen efter 10 år kunnet henvise til rigtige beviser for, at det tværfaglige letter elevernes læring. Dette problem illustreres af AT, der forvirrer eleverne, fordi AT aldrig har opnået den nødvendige præcision. Grunden er, at de rigtige fag er vokset naturligt frem i løbet af de sidste århundreder, netop fordi de bygger på det, der simplificerer læring og problemløsning med en afprøvet præcision.

Tværfaglighed kan være relevant, men den forudsætter faglighedens præcision, der først skal læres.

Elevernes læring kompliceres, når de på samme tid virkelig skal lære to forskellige faglige tilgange, og hvordan fagene påvirker hinanden. Det udsætter eleverne for en unødig kompleksitet. Det er nemmere for eleverne med én ny tilgang ad gangen i hvert fag, hvor man gradvist – gennem gentagelser og paralleller til beslægtede faglige begreber – kan opbygge elevernes dybdeforståelse for det nye.

For at få AT-hverdagen til at fungere har lærerne ofte benyttet sig af den simple konklusions overførelse mellem fagene. Det kan dog gøres bedre uden AT og dets bøvl.

Den mest almindelige måde at håndtere fagenes samspil på er at kræve det ene fag bestået for at tage det andet fag. For eksempel er der krav om matematik i gymnasiet for at læse økonomi på universitetet – men ingen krav om samfundsfag, hvis tværfaglighed åbenbart er for overfladisk for seriøse økonomistudier.

Da samfundsfag fik mulighed for at samarbejde med matematik B, kæmpede samfundsfag ivrigt imod. Tværfaglighed ville i praksis gøre det for vanskeligt for eleverne. Det siger alt om værdien af samtidigt at lære to komplekse faglige tilgange til en sag.

Hvorfor spilde endnu flere ressourcer/elever på reformens miskrediterede tværfaglighed?

Bill Woods
Pensioneret lektor (Mulernes Legatskole)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater